drets individuals-drets col.lectius
Partim de la premissa que qualsevol persona, privada del seu marc comunitari, perd aspectes fonamentals de la seva identitat personal, i això implica que la plena realització d´un individu en el si de la societat exigeix respecte i protecció per part del seu entorn, del qual depèn, en última instancia, la seva propia integritat moral. El problema sorgeix quan un sistema legal com el democrático-liberal, que regeix els països modernitzats, només reconeix com a titulars dels drets els individus, i opera una homogeneïtzació que iguala les particularitats amb la noció abstracta de ciutadà. Les col·lectivitats no tenen drets com a tals; en la mesura que les seves institucions familiars, religioses, econòmiques, polítiques, etc., només tenen existència legal –o, eventualment, il·legal- en relació als subjectes concrets que les representen i segueixen les seves normatives especifiques. La solució, segons plantegen alguns teòrics del multiculturalisme radical, consistiria a dotar les minories d´un reconeixement legal que atorgui drets i obligacions com a tals.
Fundació Baruch Spinoza, La ciutat de la diferència, Catàleg Exposició. Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, 1996
Fundació Baruch Spinoza, La ciutat de la diferència, Catàleg Exposició. Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, 1996
Comentaris