Veritat i violència


Segons Nietzsche no hi ha cap semblança ni afinitat prèvia entre el coneixement i aquestes coses que caldria conèixer (...) Tenim una naturalesa humana, un món, i entre ambdós una cosa que s´anomena coneixement, no havent entre ells cap afinitat, semblança o fins i tot vincle de naturalesa.

(...) Entre el coneixement i les coses només pot haver una relació de violació. El coneixement només pot ser una violació de les coses a conèixer i no percepció, reconeixement o identificació de o amb elles.

Darrera del coneixement, en el seu origen, Nietszche no situa cap mena d´afecció, impuls o passió que ens faria gaudir de l´objecte a conèixer, sinó al contrari, impulsos que ens situen en posició d´odi, menyspreu o temor davant de les coses amenaçadores i presumptuoses.


Michel Foucault, La verdad y las formas jurídicas, Gedisa, Barna 1984

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Freud: la geneologia de la moral.