El lliure albir no té cap mena de sentit (Rutger Bregman)





Hi ha una cosa en particular, tinc curiositat per escoltar la teva opinió. Amb l'avanç de la neurociència, es fa més clar, al meu entendre, que això que anomenem lliure albir no té realment sentit. Els filòsofs poden tenir llargs debats sobre què és realment el lliure albir, però crec que la manera com la majoria de la gent veu el lliure albir és que tens algun poder independent de la causalitat, per canviar la trajectòria de la teva vida. Però hi va haver aquest famós cas d'un home que va resultar desenvolupar un interès sexual pels nens. Li van trobar aquest tumor al cervell. El van extirpar i l'interès va desaparèixer. A mesura que la neurociència progressi, crec que serà cada cop més difícil culpar moralment les persones perquè entendrem cada cop millor el comportament humà. Això és una mica com com Déu s'ha retirat en els darrers dos segles. Alguns filòsofs anomenen això el Déu de les Llacunes. Newton encara necessitava Déu per assegurar-se que les lleis de la natura encara funcionessin. Però després, hi ha aquest famós moment en què Napoleó li va preguntar al físic francès Laplace, després d'haver llegit el seu gran llibre de física, on és Déu en aquest llibre? I llavors Laplace va dir: " Bé, no necessitava aquesta hipòtesi" . Crec que el mateix podria estar passant amb el lliure albir ara mateix.

Això té enormes implicacions polítiques i morals. Encara tindria sentit castigar la gent? Bé, potser si teniu raons pragmàtiques, oi? Algunes persones són simplement un perill per a la societat. Així que sempre podeu utilitzar aquest argument. Però algunes persones simplement necessiten ser tancades. Té sentit castigar-les d'una manera més moralista? Potser ja no. Potser els historiadors del futur ho consideraran completament bàrbar. Una forma de religió pagana o alguna cosa així. Però el mateix podria ser cert a l'altra cara d'això, donant a la gent tot tipus de bonificacions. Per què hauríem de donar més diners i prestigi a les persones que tenen la sort de tenir molta força de voluntat, un coeficient intel·lectual alt o una gran quantitat d'agència?

Si realment arribem a la conclusió que el lliure albir no existeix tal com pensem, tota la nostra filosofia política bàsicament s'esfondra i tot el raonament per donar bonificacions a algunes persones basades en els seus mèrits i castigar altres persones pels seus errors ja no té sentit.

Yascha Mounk, Rutger Bregman on How to Live a Moral Life, yaschamounk.substack.com 07/05/2025

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

Què faria Martha Nussbaum davant una plaga de porcs senglars?