En què consisteix el Capitalisme de Vigilància?





Aquí tenim Shoshana Zuboff i el seu innovador concepte de capitalisme de vigilància. Argumenta que els gegants tecnològics, com Google i Facebook, no només ofereixen serveis gratuïts; es dediquen a *extreure* les nostres dades per predir i controlar el nostre comportament amb finalitats lucratives. Han reutilitzat els mecanismes disciplinaris del Panòptic no només per al control social, sinó per al pur benefici econòmic.

Zuboff defineix el capitalisme de vigilància com:

  • La reivindicació unilateral de l'experiència humana privada com a matèria primera gratuïta per a la traducció en dades de comportament.

  • La monetització d'aquestes dades de comportament mitjançant la creació de productes de predicció de comportament.

  • La modificació del comportament humà mitjançant el lliurament d'aquests productes de predicció del comportament.

Això significa que el vostre comportament en línia ja no és només vostre; és una mercaderia, comprada, venuda i manipulada per corporacions poderoses. Utilitzen aquestes dades per optimitzar els seus algoritmes, personalitzar les vostres experiències i, en última instància, per influir en les vostres decisions i accions.

Els canals de xarxes socials són els panòptics moderns. Estan dissenyats per captar la teva atenció, mantenir-te enganxat i recopilar tantes dades com sigui possible sobre tu. Els algoritmes gestionen el teu canal, mostrant-te contingut que creuen que et mantindrà enganxat, sovint prioritzant el contingut carregat d'emocions per sobre de la informació equilibrada. Això crea bombolles de filtre i cambres de ressonància, reforçant les creences existents i limitant l'exposició a perspectives alternatives.

Aquest flux constant d'informació, personalitzat al vostre perfil individual, modela subtilment les vostres percepcions del món i, al seu torn, el vostre comportament. És una forma de control suau, que us fa sentir com si estiguéssiu prenent decisions lliures mentre us empeny subtilment cap a certs resultats. Aquesta manipulació es produeix constantment, a una escala inimaginable abans. 

Philosopheasy, Michel Foucault & Surveillance Capitalism: How Your Data Controls You, philosopheasy.com 18/05/2025

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

Què faria Martha Nussbaum davant una plaga de porcs senglars?