L'impacte de les observacions astronòmiques de Galileu.
El Sidereus
Nuncius mou tant d’estrèpit que ha estat capaç de desvetllar-me d’una
profunda letargia [...] Embogirien, si foren vius, els Hiparc, els Ptolemeu,
els Copèrnic, els Tychone, i els egipcis i els caldeus antics, que no han vist
la meitat d’allò que creien veure; la glòria de la vostra Senyoria
excel·lentíssima amb tan poca fatiga enfosqueix tota la d’aquells.
(Opere, x: 317)
Així escrivia Ilario Altobelli a Galileu el 17 d’abril de 1610, un mes i
dies després que s’haguera publicat el Sidereus Nuncius (El missatger
de les estrelles). És només una de tantes mostres d’entusiasme que es van
multiplicar en aquells moments. Fortunio Liceti, secretari de l’Accademia dei
Lincei, glossava la potenciació de la capacitat i la visió humana que havia
proporcionat el telescopi: «per la qual cosa talp el linx / comparat amb tu,
GALILEU,/ fóra, i Argos sense ulls, cec Linceu.» (Opere, vi: 208). Si Colom havia descobert
noves terres, Galileu descobria un
nou univers. «Netejares els ulls dels homes, i mostrares nous cels i una nova
Terra en la Lluna» (Opere, xi:
23), diria Tommaso Campanella.
«Benaventurats tots, perquè se t’ha concedit que pugues visitar les mansions
dels déus amb aquest el teu telescopi, oh Galileu!», cantaria el linci Johannes Faber (Opere, vi: 206). L’impacte cultural dels
descobriments telescòpics de Galileu,
més enllà de la mera astronomia, va ser tremend, com reflecteixen la literatura
i pintura del moment. «Oh sapientíssim telescopi, més preciós que qualsevol
ceptre! Qui et té en la mà dreta no es converteix potser en un rei, un patró de
les obres de Déu?», acabaria proclamant el caut Kepler (Kepler, 1937).
El missatger de les estrelles era un opuscle que amb prou feines feia 63 pàgines en quart. Contenia una vívida descripció d’unes poques observacions astronòmiques, que a més havien estat fetes amb un telescopi de vint augments, però la transcendència d’aquestes observacions era tal que, en paraules de Galileu, «són tantes i de tan grans conseqüències que, entre el que afegeixen i el que canvien per necessitat en la ciència dels moviments celestes, puc dir que en gran mesura es veu renovada i treta de les tenebres, com finalment han de confessar tots els coneixedors del tema» (Opere, xi: 27). Galileu no sols proporcionava determinades observacions o descobriments, sinó que renovava radicalment la base empírica de l’astronomia, que no pararia d’ampliar-se i perfeccionar-se. Això va significar una transformació radical de l’astronomia.
El missatger de les estrelles era un opuscle que amb prou feines feia 63 pàgines en quart. Contenia una vívida descripció d’unes poques observacions astronòmiques, que a més havien estat fetes amb un telescopi de vint augments, però la transcendència d’aquestes observacions era tal que, en paraules de Galileu, «són tantes i de tan grans conseqüències que, entre el que afegeixen i el que canvien per necessitat en la ciència dels moviments celestes, puc dir que en gran mesura es veu renovada i treta de les tenebres, com finalment han de confessar tots els coneixedors del tema» (Opere, xi: 27). Galileu no sols proporcionava determinades observacions o descobriments, sinó que renovava radicalment la base empírica de l’astronomia, que no pararia d’ampliar-se i perfeccionar-se. Això va significar una transformació radical de l’astronomia.
Però no tot van ser mostres d’entusiasme. Molt al
contrari, els adversaris van ser en un principi més nombrosos i ho van intentar
tot en defensa de l’astronomia i cosmologia tradicionals. El primer intent va
consistir a acusar Galileu de
plagiari. Aquest mai no va afirmar que havia inventat el telescopi –que en
aquells moments rebia tot de noms diferents–, sinó que, havent sentit a
parlar-ne, l’havia construït per ell mateix. Això va succeir en l’estiu de
1609. De fet, feia més d’un any que en tot Europa es parlava d’un curiós
instrument que feia veure pròximes i clares les coses llunyanes. Un òptic
holandès, Hans Lipperhey, l’havia presentat a Maurizio de Nassau i l’havia
volgut patentar, però la comissió nomenada per a examinar-lo va rebutjar la
petició adduint que la invenció era del domini públic.
Efectivament, el telescopi es venia en distintes
ciutats europees per unes poques monedes i, per exemple, a l’octubre de 1608 el
cardenal Guido Bentivoglio va aconseguir-ne un que mesos més tard regalaria al
cardenal Scipione Borghese. Més encara, avui sabem que l’òptic holandès
«Johannes Sacharias va construir el primer telescopi al seu país l’any 1604,
imitant-ne un de procedent d’Itàlia que tenia inscrit: any 1590» (Ronchi,
1958). Però l’important és que pràcticament tots aquests estris eren simples
bagatel·les. A l’agost de 1609, Giovanni Battista della Porta, possiblement més
mag que òptic, afirmava que «el secret de l’occhiale és una coglionaria,
i és pres del meu llibre 9 del de refractione» (Opere, x: 252). Així, doncs, el 1609, l’invent
tenia quasi dues dècades i molts proclamaven haver-lo inventat, però ningú no
se’l prenia seriosament. Ni tan sols Kepler,
l’únic que en la seua Òptica de 1604 havia desenvolupat els aspectes
teòrics que possiblement eren suficients per a explicar la combinació
telescòpica de lents, va prestar cap atenció al telescopi fins que Galileu el va presentar amb les seues
observacions astronòmiques.
Galileu dóna a entendre en dues ocasions
que l’havia construït per deducció a partir de la teoria òptica, però la
veritat és que sempre es va mantenir en el marc de l’estèril teoria òptica
tradicional i va continuar parlant indistintament d’species –o imatges
de les coses–, raigs visius i raigs lluminosos que arribaven a l’ull a través
de la piràmide visual amb base en l’objecte vist i el vèrtex en el
cristal·lí. De fet es va estar d’entrar en la discussió teoricoòptica amb els
crítics. El que va fer i descriu Galileu
és un simple raonament que el va portar a combinar, en els extrems d’un tub de
plom, dues lents, una plana convexa (l’objectiu) i una altra plana còncava
(l’ocular), no dues lents convexes com faria posteriorment Kepler construint el seu «telescopi astronòmic» a partir de la
teoria.
En aquest sentit, l’escepticisme dominant davant de
les meravelles que aconseguia el nou instrument era comprensible. A més,
l’òptica, popularment, era un camp paradigmàtic de l’engany dels sentits i de
trucs sorprenents: certs vidres, lents i espills feien veure coses diferents de
les que es veien a simple vista, és a dir, deformaven la realitat. Quan Galileu narra les primeres notícies
rebudes de les imatges que permetia veure el telescopi, diu que «uns prestaven
fe i altres no» (Opere iii,
60). Doncs bé, Galileu ho va plantejar com una qüestió
de facto i va saber veure que no es tractava d’una alternativa entre
telescopi sí, telescopi no, sinó entre el telescopi deficient, com la majoria
dels que circulaven i es venien per quatre rals, i el telescopi bo, ben
construït, que mostrava fidelment el que hi havia i no afegia res a la
realitat. La seua habilitat tècnica sí que va ser admirable. Sovint ell mateix
polia les lents i, en un industriós i intel·ligent procés d’assaig i error, va
construir desenes de telescopis cada vegada millors, que va provar milers de
vegades en qualsevol classe d’objectes «de pròxims i de llunyans, de grossos i
de menuts, de lluminosos i de foscos» (Opere xi, 306). A penes comprovada la seua fiabilitat, el va
presentar a les autoritats venecianes. Des del cim del campanar de Sant Marc
els va fer veure edificis de pobles més o menys pròxims, com Treviso i
Conegliano, les persones que entraven o eixien de l’església de Sant Giacomo a
Murano, i naus acostant-se a la costa, que a ull nu no van ser visibles fins a
dues hores després. Se li va concedir el nomenament de catedràtic vitalici de
la Universitat de Pàdua i un substanciós augment de sou.
Però, al marge dels interessos econòmics que podia
reportar la utilitat civil i militar del telescopi, Galileu el va aplicar immediatament a l’observació astronòmica, una
idea que no se li havia acudit a ningú, i això va resultar realment
revolucionari. Entre desembre de 1609 i gener de 1610 la seua activitat va ser
frenètica. De dia polia
vidres i la major part de les nits feia observacions astronòmiques. No podia mirar al cel sense fer
un descobriment important. La Lluna, vista a través del telescopi, era com una
altra Terra. La seua superfície era rugosa i plena de cavitats i prominències,
com mostrava la irregularitat del terminador –la línia divisòria de la part
il·luminada i la fosca–. Fins i tot tenia muntanyes que, amb una hàbil
demostració, Galileu va poder
afirmar que eren més altes que les de la Terra. Encara que per si definitiu,
era només el primer fet que enderrocava un dogma fonamental de la ciència
clàssica: la distinció radical entre el món celeste, constituït per èter
ingenerable i incorruptible, ontològicament superior a la matèria sublunar, en
què els cossos celestes eteris eren perfectament llisos i esfèrics, i d’altra
banda el món sublunar, constituït pels quatre elements, àmbit del canvi, de la
generació i de la corrupció.
Ben aviat es va aclarir que no sols la Lluna sinó tots
els planetes –els cossos celestes que es movien contra el fons dels estels
fixos– eren cossos opacs il·luminats pel Sol com la Terra, que n’era un de
tants. Enfront de l’afirmació tradicional que deia que la Terra no té llum i
moviment, Galileu afirma ja
d’entrada que provarà que «és errant i superior en brillantor a la Lluna, i no
un albelló d’immundícies i excrements terrenals» (Opere, iii: 75), de fet, segons explicava Galileu, també la Terra reflectia la
llum solar a la Lluna, la qual cosa explicava el «candor lunar» o la tènue
«llum secundària» de la part de la Lluna oposada al Sol. A més, el telescopi
mostrava incomptables estels que sense l’instrument esdevenien invisibles. Les
nebuloses i la Via Làctia eren tan sols conglomerats d’estels. A diferència
dels opacs planetes que mostraven els seus cossos esfèrics, els estels
apareixien com a mers punts lluminosos. L’efecte fonamental del telescopi
consistia a eliminar la resplendor accidental difusa que veia l’ull nu. Encara
que no va aprofundir en aquest punt, ara Galileu
era capaç de determinar la grandària dels planetes, però la dels estels
plantejava problemes difícilment solubles. Encara així, tot indicava que eren a
immenses distàncies, i això podia neutralitzar la dificultat oposada a la
teoria copernicana que, per a explicar l’absència de paral·laxi, havia situat l’esfera
dels estels a una distància enormement llunyana.
Però el descobriment més important que presentava el Sidereus
Nuncius era el dels satèl·lits de Júpiter. La nit del 7 al 8 de gener de
1610 Galileu va observar que Júpiter
apareixia acompanyat per tres «estelets» curiosament disposats en línia en el
pla de l’eclíptica, dos a orient i un a occident. Va pensar que eren estels
fixos. L’endemà totes tres eren a occident. Era molt sorprenent: el moviment
retrògrad –cap a l’oest– que Júpiter tenia en aquells moments, era incompatible
amb aquest canvi de posició. Era possible que les fiables taules astronòmiques
estigueren equivocades? Galileu va
esperar l’endemà «amb grans ànsies», però el cel estava ennuvolat. El dia 10
només es veien dos estelets al costat oriental de Júpiter. Ja no hi havia
dubte, Júpiter no podia moure’s d’aquella manera: no eren estels fixos, eren
planetes o satèl·lits que orbitaven entorn de Júpiter. El dia 11 la disposició
era la mateixa, però les distàncies havien variat. El dia 12 van tornar a
aparèixer els tres en una disposició semblant al primer dia, però a distintes
distàncies, i una semblava més petita. Finalment el dia 13 va veure els quatre
satèl·lits. A partir d’aquell moment, l’observació de Galileu és sistemàtica i minuciosa i, per a sorpresa de tots, va
ser capaç de determinar-ne els períodes de revolució i establir valors molt
pròxims als fixats avui.
La
cosmologia tradicional rebutjava el sistema heliocèntric copernicà perquè
postulava dos centres de moviment: els planetes orbitaven entorn del Sol, però
la Lluna girava entorn de la Terra mentre aquesta orbitava entorn del Sol. La
dinàmica aristotèlica considerava impossible que un cos tinguera dos moviments
alhora i menys encara en el cas d’un cos celeste. Ara l’observació empírica
mostrava que els satèl·lits jovians orbitaven al voltant de Júpiter mentre
aquest girava entorn del Sol. Una altra crítica al copernicanisme era demolida
i Galileu, que entre 1602 i 1609 ja
havia elaborat les bases de la nova física, ja no dubta a proclamar el seu
copernicanisme, que Galileu va
considerar clarament enfortit quan a finals de 1610 va poder observar que Venus
presentava fases com la Lluna, un fenomen que no era possible en el sistema
geocèntric tradicional. Era la prova definitiva que Venus –i sens dubte
Mercuri– giraven entorn del Sol i no de la Terra. El geocentrisme clàssic ja no
era sostenible, i Galileu considerava el sistema geoheliocèntric de Tycho Brahe, que feia girar els
planetes al voltant del Sol, que, al seu torn, girava al voltant de la Terra
central, com una mera escapatòria sense cap versemblança física.
En una hàbil operació diplomàtica, i després d’una
negociació explícita, Galileu els va
batejar com «planetes medicians» en honor als Mèdici. Així es va guanyar el
trasllat a Florència amb un substanciós contracte com a «matemàtic i filòsof»
del gran duc de Toscana i «matemàtic primari» de la Universitat de Pisa, sense
obligacions docents. El sou duplicava el del secretari d’estat de la cort
mediciana. Però el respecte als Mèdici no va impedir que els defensors de la
tradició iniciaren una hostil campanya contra els descobriments de Galileu. Com va assenyalar Ronchi
(1958), aquesta es va organitzar segons l’esquema que diu que «allò que és
vertader no és nou» –des de l’antiguitat es parlava de les «taques de la
Lluna», alguns de vista especialment aguda havien vist ja moltíssims estels no
visibles per a la majoria– i «el que no és nou no pot ser verdader» –els
satèl·lits de Júpiter eren mers efectes òptics produïts pel telescopi mateix–.
N’hi va haver –i no sols el filòsof aristotèlic Cesare Cremonini, que es negava a mirar pel telescopi adduint:
«m’atordeix el cap»– que no necessitaven mirar a través del telescopi per saber
que el que afirmava Galileu era
fals. Però en un primer
moment, fins i tot entre els més competents, va haver-hi dubtes. Fins i tot Kepler, que era copernicà com Galileu, va mostrar algunes reticències
fins que va comprovar per si mateix, amb un telescopi que li va enviar Galileu, la realitat dels satèl·lits i
la resta de descobriments. Ja
no era possible negar els fets, però la interpretació teòrica que se’n fera
eren figues d’un altre paner.
No obstant això, la discussió teòrica va tenir molt
poques oportunitats. Fins i tot els adversaris més competents tenien altres
prioritats. A finals de 1610 Galileu
va observar les taques solars, però no va publicar el seu descobriment i el
jesuïta Christoph Scheiner se li va avançar en la publicació. L’important no és que
reivindicara la prioritat del descobriment, sinó que va afirmar que es tractava
d’eixams de petits planetes que orbitaven entorn del Sol, com Mercuri i Venus. Galileu, que va mostrar que «les
taques» es generaven i s’esvaïen en la superfície solar, va veure i va
denunciar que aquesta interpretació no tenia com a objectiu fonamental la
investigació dels fets, sinó la defensa del dogma aristotèlic de la
incorruptibilitat celeste. Així va començar el distanciament entre els jesuïtes
i Galileu. Però aquest volia evitar
la ruptura, com és comprensible.
La defensa pública del copernicanisme per part de Galileu va desfermar totes les fúries.
Els filòsofs acadèmics, acèrrims defensors de la tradició, es van unir des d’un
principi al front més perillós, el teològic, perquè en la teoria i en la
pràctica estava per damunt de qualsevol altra consideració teòrica,
especialment en aquells moments de radicalització de la Contrareforma: la
teoria copernicana –la centralitat del Sol i el moviment terrestre– era
contrària a les Escriptures, és a dir, herètica.
Els matemàtics jesuïtes, els membres més competents de
la filosofia oficial, eren l’única esperança de Galileu. Molt prompte havien abandonat l’escepticisme davant de les
novetats astronòmiques de Galileu.
Més encara, van fer les seues pròpies observacions i van acceptar i van lloar
els descobriments galileans. Però els jesuïtes, abans que científics, eren
soldats disciplinats i obedients. Els seus estatuts establien explícitament que la
ciència tenia com a fi últim la defensa de l’ortodòxia i de la fe. De seguida
que el seu superior i campió de la Contrareforma, el cardenal Bellarmino, els
va consultar sobre els nous descobriments, van deixar de costat les seues
opinions personals, van evitar qualsevol interpretació teòrica de dubtosa
ortodòxia i es van posar al servei de la jerarquia eclesiàstica. Van ser les
autoritats de l’Església, els teòlegs consultors, Bellarmino, el papa Pau V,
totalment ignorants en el camp científic, els que el 1616 van decidir la
condemna del copernicanisme. Els matemàtics jesuïtes, tot i ser conscients del
problema que això representava per a l’Església –que Galileu havia advertit i tractat de totes totes d’evitar–, no sols
no van tenir veu en la decisió, sinó que van acceptar amb disciplina i fins i
tot amb entusiasme l’intent de legitimació teòrica d’aquella decisió. Van optar
per fer seua la cosmologia de Tycho
Brahe, que permetia assumir la major part dels descobriments telescòpics i
no entrava en contradicció amb el text bíblic. Galileu va considerar que ja no podien pretendre presentar-se com a
científics i va perdre tot el respecte que sentia per ells.
Galileu confiava en la tossudesa dels
fets. No sabia quants segles més podia durar la tossudesa de l’Església. Encara
avui no ha retirat oficialment la condemna de la teoria copernicana i insisteix
en el fet que Galileu va errar en el
camp filosòfic científic. Però els fets sí que són tossuts. Galileu ja no necessita cap defensa.
Paradoxalment, el coneixement de la seua obra és l’única cosa que pot
defensar-nos, a nosaltres, de la pertinàcia en la demagògia i l’abús de poder
mediàtic.
Beltrán Marí, A., 2007. Talento y Poder. Historia de las relaciones entre Galileo y la Iglesia Católica. Laetoli. Pamplona.
Galilei, G., 1968. Le Opere di Galileo Galilei. 20 vols. Edizione Nazionale. Florència.
Galilei, G. i J. Kepler, 1984. El mensaje y el mensajero sideral. Introducció, traducció i notes de Carlos Solís. Alianza Editorial. Madrid.
Kepler, J., 1937. Gesammelte Werke. Walther von Dick - Max Caspar. Monaco de Baviera.
Ronchi, V., 1958. Il Cannocchiale di Galileo e la scienza del Seicento. Einaudi. Torí.
Antonio Beltrán Marí, Galileu i el telescopi, Mètode 64, Hivern 2009/2010
http://www.metode.cat/revistes/monografics/la-mirada-de-galileu/galileu-i-el-telescopi
Comentaris