Sobre la inutilitat dels sabers útils.
Una de les conseqüències perceptibles de l’actual crisi econòmica ha
estat la reestructuració simbòlica de la jerarquia de valors que, fins
ara, es presentava segons un ordre amb prou feines discutible. Fa deu
anys, un fill de família que volgués estudiar una carrera d’humanitats
era considerat boig pel seu entorn més pròxim —també el llunyà, és a
dir, l’opinió pública—, el qual corria a aconsellar-li que seria
impossible que es guanyés la vida fent una carrera humanística i que, en
canvi, se la guanyaria la mar de bé si estudiava Ciències Econòmiques o
Administració d’Empreses. Ara, en plena sacsejada del sistema bancari i
financer, el país és ple de graduats en alguna d’aquestes carreres que
troben tan poca feina com un llicenciat en Filologia Clàssica o
Catalana. Més encara: les possibilitats que un graduat universitari, de
la branca que sigui, trobi actualment una feina només són lleugerament
superiors a les possibilitats que la trobi una persona que no ha passat
per la universitat: flequers, fusters i lampistes, per exemple.
Enmig d’aquest panorama resulta oportú que Nuccio Ordine, professor de literatura italiana a la Universitat de Calàbria i especialista en Giordano Bruno i la cultura humanística, hagi publicat un llibre —la coberta i la portada porten el subtítol Manifest— en què fa lloança dels sabers tradicionalment considerats “inútils” i arribi, fins i tot, a capgirar els conceptes, considerant que els sabers humanístics són, comptat i debatut, més útils que els suposats sabers econòmics i administratius de les carreres que hem posat com a exemple: Nuccio Ordine, L’Utilité de l’inutilité, París, Les Belles Lettres, 2013. El pròleg és una bufetada a tota la classe política, i deixa ben assentat que la política democràtica a Grècia o a la República romana feia servir paraules com areté i uirtus, respectivament, i que, en aquells llocs i en aquell temps, burlar l’honestedat o fer befa de l’honradesa era causa automàtica d’una multa, la inhabilitació immediata o l’ostracisme: ara no sembla que succeeixi el mateix, almenys a les nostres latituds. A Alemanya, haver plagiat parcialment una tesi doctoral provoca la dimissió fulminant d’una ministra: no és que els alemanys posseeixin, a la seva història, moltes més dècades que nosaltres de cultura democràtica, però n’han après les lliçons amb una més alta eficàcia.
Ordine comença preuant la literatura —“inútil” com totes les arts,
com Kant acabaria deixant molt clar— i recordant que ni Dant ni Petrarca
no van escriure per guanyar diners, sinó per retre culte als studia
humanitatis; i es remunta a l’Aristòtil de la Metafísica per recordar
que “la ciència [el saber] no té un objecte directament pràctic [...] i a
l’inici, com avui, són la curiositat i l’admiració allò que condueix
els homes a la filosofia”. El segon apartat, com es veia venir, parla de
la universitat post-Bolonya, i es riu dels professors que poblen
actualment aquesta institució. Considera que els docents perden el temps
en reunions econòmiques, consells de departament i disputes gremials,
quan haurien de dedicar-se a estudiar i a ensenyar com cal, i discutir
què i com cal ensenyar als nostres dies: Tocqueville, Herzen i Gramsci
aporten alguna cosa a aquesta discussió. I així fins al final del
llibre: posseir béns no és cap mèrit; allò que acosta els éssers humans a
la dignitas hominis és una altra cosa: voler saber, llegir, admirar un
vermeer, escoltar la música que educa, no la que solament sacseja els
membres. El llibret no és tan sols un manifest; també és un símptoma:
l’inici del capitalisme modern va córrer al costat d’una severa moral
protestant o catòlica, però ja fa decennis que la puixança econòmica va
de bracet amb la corrupció, la lladronia i la mentida. Al final
resultarà, naturalment, que les coses considerades més “inútils” pels
qui ambicionen possessions i guanys materials acaben sent les més útils
per endreçar aquest casal particular que tots portem a dintre. És el cas
de Montaigne, per posar un exemple clar.
Jordi Llovet, Utilitat i inutilitat, Quadern. El País, 11/03/2013
Comentaris