La decència natural de l´home comú.
Dickens |
A mesura que Orwell anava deixant enrere el passat
comunista, anava comprenent que la ingenuïtat amb què la gent corrent s'aferra
als seus valors és una vacuna contra el potencial nihilisme de les idees
polítiques abstractes. En els prejudicis quotidians intueix una clara expressió
de salut moral. Durant la joventut havia considerat estúpida la moralitat
burgesa, però ara, mentre contempla atònit que els mateixos intel·lectuals que
es proclamen internacionalistes no tenen cap problema a acceptar Rússia com la
seva nova pàtria, s'estima més aquesta estupidesa que la suposada intel·ligència
de les grans teories emancipadores, tan allunyades de les condicions concretes
en què viuen els homes. Segons el seu parer, els intel·lectuals d'esquerra només
estan disposats a prendre en consideració les dades de la realitat que poden
reescriure com un capítol de la seva visió teòrica del món. No entenen els
petits valors quotidians de la gent corrent, la importància del gest educat, de
la privacitat i de la propietat privada i es mostren molt contraris als valors
familiars. Troben la família massa prosaica, conservadora i passada de moda.
Aquest és el missatge central de 1984 . Però malgrat la brillantor
ideològica dels grans ideals revolucionaris, quan es tracta de triar entre la
identitat de classe i la identitat nacional, els obrers no tenen dubtes. Orwell
va ser el primer a observar que, per mobilitzar els soviètics contra els
alemanys, Stalin no apel·lava a la solidaritat de la classe obrera, sinó a la
defensa de la Mare Rússia contra l'invasor.
Orwell ens ha deixat un gran interrogant pendent: ¿I si la moralitat popular,
amb totes les seves contradiccions, fos més digna de respecte que els grans
valors, suposadament purs i universals?
Epíleg al París del 1947. Al Tabou, el petit
cafè del carrer Dauphine que aplega l'esquerra existencialista parisenca, Boris
Vian toca la trompeta i Juliette Greco fa de cambrera. Merleau-Ponty acaba de
publicar a Les temps modernes un article en defensa de Stalin que Simone
de Beauvoir s'afanya a aplaudir, perquè -diu- Stalin ha sabut subordinar la
moral a la història "amb molta més rotunditat que qualsevol existencialista".
Cosa evidentment certa. Al Tabou, amb l'única excepció de Camus, tots detesten
Orwell.
Gregorio Luri, Tots detesten Orwell, Ara, 11/03/2012
Comentaris