Màfia catalana.
Quan es va destapar el cas Millet la Presidència va fer pública una
declaració que en essència tenia dos punts. Un: que havíem de confiar en les
institucions. I dos: que es tractava d'un cas aïllat. Suposo que en aquests
casos els governs han de seguir el manual i donar un "missatge de
tranquil·litat", però si ho pensem bé va ser la menys creïble de les reaccions
possibles. ¿Per què hauríem de confiar en les institucions quan Millet, durant
anys i anys, havia viscut impunement fent martingales amb aquestes mateixes
institucions? I dos: ¿si els Mossos admeten que només enxampen entre un 10% i un
15 % dels carteristes de la Rambla, que són uns xoriços de barri magre, per què
hauríem de suposar que Millet era un cas aïllat, quan la gent com ell coneix
tots els amagatalls i esvorancs de la llei?
La corrupció té una història. Podem pensar que simplement hi ha gent bona i
gent dolenta o podem intentar esbrinar si darrere d'aquest fenomen desastrós
s'hi amaga alguna causa més profunda. ¿Catalunya és un país corrupte? La
pregunta no té gaire sentit, però sí que podem fer una afirmació irrefutable:
Catalunya és més corrupta que, per exemple, Noruega i Alemanya. Per què?
Avui dia la nostra concepció sociològica encara és essencialment marxista. És
a dir, la societat entesa com una piràmide amb els rics a dalt i els pobres a
sota, distribuïts en capes. Segons la dreta, aquestes classes socials han de
mantenir relacions de col·laboració; segons l'esquerra, el que fa avançar la
societat és, justament, el conflicte entre classes. Deia Montaigne que la
finalitat de la política és evitar la guerra civil, així que dreta i esquerra
s'han posat d'acord per gestionar les seves diferències mitjançant normes
pautades: els tribunals de justícia i l'exercici de drets socials, com el de
vaga.
Tot això és cert, tan cert com que Marx era un
centreeuropeu que mai no va entendre el món mediterrani. Per a Marx la història
la crea la pugna entre classes, com ho demostra, afirma al Manifest
comunista , l'eterna disputa entre patricis i plebeus a l'antiga Roma. És
gairebé risible, però dels mil anys d'història de la vella Roma només hi ha
haver conflicte classista els primers dos segles. La resta és una successió
inacabable de guerres civils que no tenen res a veure amb el teorema marxista.
Hi havia tants pobres en el bàndol de Cèsar com en el de Pompeu, tants rics
partidaris de Pompeu com de Cèsar, o gairebé.
En el món mediterrani antic el que estructurava la
societat eren les relacions de patronatge. És a dir, el pobre ofereix al
dominus la seva fidelitat, i ho fa a canvi de favors. És un vincle tan
poderós que es perpetua al llarg dels segles, de Cadis al Líban, de Trípoli a
Marsella. O sigui, una organització social en què l'estructura no és horitzontal
sinó de franges verticals. Al nord d'Europa el capitalisme destrueix aquests
lligams ja al segle XIX. Al Mediterrani perviuran amb molt més vigor.
Un periodista mallorquí em parlava d'un polític i constructor sense
escrúpols. Ara bé: al seu poble no hi havia ni un aturat, almenys entre els
naturals. És això. Qui denunciarà les martingales d'aquest individu quan tot el
poble en treu algun profit? I cito Mallorca com podria dir València, Vic o
qualsevol altre lloc. Com és lògic, l'estat modern veurà en les relacions de
patronatge un enemic que li disputa àmbits de poder. I li sobraran raons. Per
això les combatrà. De fet, la màfia italiana no és res més que una forma
degenerada de patronatge.
Si acceptem aquesta visió, doncs, un corrupte no és només un individu que
accepta diners a canvi d'un servei il·legal. Relacions corruptes serien totes
aquelles en què el mèrit és suplantat per l'amistat. És a dir, no donem una
feina o un premi al més ben dotat o a qui més s'ho mereix, sinó al més proper.
Pot semblar banal; a la pràctica té efectes devastadors. És possible que vostè
no conegui cap empresari corrupte. Però segurament coneix aquell porter de
discoteca que deixa entrar gratis els seus amics. I ningú l'hi retreu. Això és
corrupció amb complicitat social.
Per què als Països Catalans no existeix una màfia amb pistoles i escenes
truculentes? Perquè aquí el tradicional sistema de patronatge ha optat per una
estratègia d'adaptació diferent. Enfrontar-se a l'Estat implica una lluita
duríssima, així que els nostres corruptes han preferit infiltrar-s'hi. En lloc
de crear una estructura paral·lela al govern han parasitat un instrument, els
partits polítics, i operen des de dins. O sigui, porters de discoteca a
l'engròs: tu entres, tu no.
No és que no tinguem una màfia autòctona, és que la tenim instal·lada al
poder.
Albert Sánchez Piñol, Per què som tan corruptes?, Ara, 03/03/2012
Comentaris