Els premis al bon comportament i la moral.
Ja he dit alguna vegada que no crec que els
càstigs (“No aniràs a la piscina”, “Set minuts al racó de pensar”...) tinguin
capmena de paper en l’educació de les criatures. Tampoc no em sembla que els
premis siguin una bona eina educativa.
Si he de triar, per descomptat, val més un
premi que un càstig. Però molts cops costa distingirlos. ¿“Si reculls les
joguines anirem al parc” o “Si treus bones notes et ompraré la bici” no són el
mateix que “Si no reculls no anirem al parc” i “Si suspens et quedaràs sense
bici”? Els premis són innecessaris (es pot educar perfectament sense premis) i
desvirtuen el caràcter de les relacions familiars. Tenen un aire d’“estímul a
la productivitat” que sembla més proper a l’àmbit empresarial que no al
domèstic (si a l’empresa funcionen els premis, no ho sé).
Però,sobretot,els premis amenacen la mateixa qualitat moral de la
conducta humana. La Marta ha fet els deures perquè sap que és el seu deure, ha
tret bones notes perquè li agrada aprendre, ha ajudat el seu pare a rentar els
plats perquè sap que els plats s’han de rentar i que a casa tothom ha d’ajudar.
Se sent orgullosa d’ella mateixa, sap que és bona, sap que és capaç de fer les coses bé. Si hi ha hagut, però, la
promesa d’un premi, per què ha fet la Marta tot això?¿Ha estudiat perquè li
agrada saber o perquè volia la consola? ¿Ha rentat perquè volia ajudar o per
menjar-se un pastís? ¿És realment bona o només és interessada? Comença a dubtar
de les seves mateixes motivacions i, encara pitjor, comença a pensar que els
seus pares no es fien d’ella. “Jo no em portaria bé si no és perquè vull
joguines, i els meus pares ho saben”. També la qualitat moral del premi queda rebaixada.
Si el premi és un gelat,una llaminadura, veure la tele... ¿estic dient que la llaminadura és l’aliment
més sa i la tele el més adequat per a un nen? Si el premi és un llibre, anar al
parc o jugar amb els amics, ¿estic dient que els nens dolents
no han de llegir llibres, no han de fer exercici físic i no han
de tenir amics?
¿De veritat pensa algú que no llegir i no
jugar amb altres nens farà que els seus fills siguin millors persones? I sobretot,si
jo li compro el llibre o la porto a la platja perquè l’estimo, si ho faig de manera
desinteressada, per què he d’ocultar que sóc un bon pare i pretendre que només
ho faig perquè ha endreçat l’habitació? Em sentiria ridícul dient “com que has
fet els deures, anirem d ’excursió”, quan puc dir la pura veritat: “Anirem d’excursió,
ja veuràs que ens ho passarem bé”.En tot cas, si el problema és la falta de temps:
“Fes ara els deures, que hem d’anar d’excursió”. Millor encara, afegim-hi: “Jo
t’ajudo”.
Carlos González, Ni premis, ni càstigs, Ara criatures, 10/03/2012
Comentaris