La neurologia de la identitat.

(..) Hipòcrates va introduir el concepte històric de malaltia, la idea que les malalties segueixen un curs (...) Així, Hipòcrates va introduir el concepte d´història clínica, la descripció o esbós de la història natural però no ens explica res de l´individu ni de la seva història; no ens transmeten res sobre la persona ni sobre la seva experiència quan s´enfronta a la malaltia i lluita per poder-la vèncer. En una història clínica rigorosa no hi ha "subjecte"; les històries clíniques modernes al·ludeixen al subjecte amb una frase concisa: "femella albina trisòmica, 21", que tant es podria aplicar a una rata com a un ésser humà. Per tornar a situar el subjecte humà -un subjecte humà afligit, que pateix i que lluita- al centre del debat, hem d´aprofundir una història clínica fins a convertir-ls en una narració o en un conte: només així arribarem a tenir un "qui" a més d´un "què", una persona real, un pacient, en relació amb una malaltia, amb una condició física. (...)
Els pacients amb trastorns neurològics podem dir que són viatgers que es dirigeixen a unes terres desconegudes, unes terres que, si no fos per ells, no podríem imaginar ni concebre.
Oliver Sacks, L´home que va confondre la seva dona amb un barret, Edicions Proa, Barna, 2004, segona impressió.
https://sites.google.com/site/conviccionslesminimes/conducta-1
https://sites.google.com/site/conviccionslesminimes/conducta-1
Comentaris