Blade Runner i el problema de la identitat.
A Blade runner la gran transgressió no es
tradueix, però, en la creació de robots sinó en el fet, molt més concret,
d'atorgar-los una identitat basada en una falsa memòria. El conflicte dels
replicants no rau tant en la seva naturalesa artificial sinó en el fet
d'haver-la hibridat amb uns records plenament humans, en què els esdeveniments
es barregen amb les emocions que susciten. Cal recordar que l'any 1982 faltava
encara molt per als prodigis tecnològics que tots coneixem ara, i per tant
aquests tipus d'històries resultaven molt més impactants o excitants. Blade
runner mostrava, en definitiva, les potencialitats de la virtualitat, i
alhora els seus límits. Insinuava que podrem no només veure, sinó també viure,
móns imaginaris com si fossin reals. El topall d'aquesta vivència, però, no serà
altra cosa que la consciència de la seva irrealitat.
Fa trenta anys, l'impacte generacional de Blade
runner es va basar també a portar fins les darreres conseqüències una idea
que ja havia estat formulada per David Hume al segle XVIII: que l'única base de
la identitat personal és la memòria. El meu jo no és res més que l'assumpció de
determinats records que, en la seva sedimentació biogràfica, configuren la meva
identitat individual, i de retruc també la col·lectiva en la mesura que
impliquen altres persones. Què passaria, doncs, si poguéssim modular
artificialment la memòria? Trenta anys després, aquesta hipòtesi més aviat
quimèrica, pròpia de la ciència-ficció, s'ha reformulat d'una manera més
realista: ens preocupa, i molt, la nostra memòria col·lectiva, fàcilment
manipulable des del revisionisme històric, l'exageració o la simple mentida. A
data d'avui no hi ha replicants, però sí obscurs personatges que es dediquen a
interpretar el present tot apel·lant a un passat fet a mida. Convé tenir-los ben
identificats i sota control, com passava a Blade runner .
Ferran Saez Mateu, 'Blade runner', Ara, 04/07/2012
Comentaris