La lògica del contracte social i la biologia.
En la tradició sociològica, una societat és un ens orgànic cohesiu i els seus ciutadans
individuals no són més que simples parts. Es considera que les persones són
socials per la seva naturalesa i funcionen com a constituents d'un
superorganisme major. És la tradició de Plató,
Hegel, Marx, Durkheim, Weber, Kroeber, el sociòleg Talcott
Parsons, l'antropòleg Claude
Lévi-Strauss i el postmodernisme de les humanitats i les ciències socials.
En la tradició econòmica o del contracte
social, la societat és una disposició
que negocien uns individus racionals i amb interessos propis. La societat
apareix quan les persones convenen a sacrificar part de la seva autonomia a
canvi de seguretat davant la depredació d'altres que exerceixen la seva
autonomia. És la tradició de Trasímac
a la República de Plató, i de Maquiavel, Hobbes, Locke, Rousseau, Smith i Bentham. Al segle XX, va esdevenir la base dels models de l'actor
racional o el «home econòmic» de l'economia i la ciència política, i de les
anàlisis de costos i beneficis de les decisions públiques.
La teoria moderna de
l'evolució se situa justament en la tradició del contracte social. Sosté que es
van desenvolupar unes adaptacions complexes, incloses les estratègies
conductuals, per beneficiar a l'individu (és més, als gens d'aquests trets dins
de l'individu), i no a la comunitat, l'espècie o l'ecosistema. L'organització
social evoluciona quan els beneficis a llarg termini per a l'individu superen
els costos immediats. Darwin estava
influït per Adam Smith, i molts dels
seus successors analitzen l'evolució de la sociabilitat utilitzant eines que
procedeixen de l'economia, per exemple la teoria de jocs i altres tècniques
d'optimització.
L'altruisme recíproc, en
particular, no és més que el concepte tradicional del contracte social
reformulat en termes biològics. És evident que els éssers humans mai van ser
solitaris (com Rousseau i Hobbes suposaven erròniament) i no van
iniciar la vida en grup mitjançant la negociació d'un contracte en un moment i
un lloc determinats. Les bandes, els clans, les tribus i altres grups socials
són essencials en l'existència humana i ho han estat des que constituïm una
espècie. Però la lògica dels contractes socials va poder haver impulsat l'evolució de les
facultats mentals que ens mantenen en aquests grups. Les disposicions socials
són evolutivament contingents, i sorgeixen quan els beneficis de viure en grup
superen els costos. Amb un ecosistema i una història evolutiva una mica
diferents, podríem haver acabat com els nostres cosins els orangutans, que són
gairebé del tot solitaris. I segons la biologia evolutiva, totes les societats -animals
i humanes- estan plenes de conflictes d'interessos i es mantenen unides gràcies
a les combinacions canviants de domini i cooperació.
Steven Pinker, La
taula rasa. La negació moderna de la naturalesa humana, Paidós, Barna 2003
Comentaris