Aprendre de memòria és com aprendre a nedar.
La memòria intel.ligent és una memòria dinàmica. No és un magatzem. Se sembla més a un hàbit muscular. Diem que hem après a nedar quan, després d´un entrenament necessari, som capaços de realitzar els moviments imprescindibles per avançar en l´aigua. En aquesta habilitat muscular s´integren activitats visuals, tàctils i cinestèsiques. La destresa adquirida és el resultat de repeticions que he oblidat, però que conserven la permanència oculta dels sumands que esborro de la pissarra després de fer la suma, i que estan implícits en el total. Aprendre a multiplicar és un succés similar, llavat que la resposta no és directament muscular, com en la natació. Els estímuls són simbòlics -nombres i signes d´operacions-, i els resultats també ho són. En cada fase del procés l´operació és controlada per la percepció i la memòria, com li succeïa al nedador.
José Antonio Marina, Teoría de la inteligencia creadora, Anagrama. Barna 1993
Comentaris