És una obligació ser solidaris?


A l´inici del capítol 6 de El llibre del Manel i la Camil.la se´ns explica un fet tràgic i alhora inquietant: indiferents davant de l´espectacle macabre, dos individus contemplaren sense intervenir com s´incendiava una casa amb dos nens a dins sense possibilitat de salvar-se per ells mateixos.
La pregunta que es fan els alumnes és si un acte així pot calibrar-se com a immoral i per què? Hi ha un fet objectiu: la passivitat d´aquestes dues persones ha provocat la indignació general. Aquest sentiment és un senyal que el seu comportament no ha estat correcte. Tanmateix, el sentiment adverteix però no respon a la pregunta de per què aquest acte es pot avaluar com a immoral.
L´Àlvar respon el primer: l´auxili és una possibilitat, però no una obligació. El Manel proposa que davant del dubte s´hi apliqui la regla d´or: una norma que m´obliga a actuar perquè espero el mateix dels altres en una situació semblant. Pel que es veu, de la regla es dedueix una exigència moral: cal ajudar a tothom qui ho necessiti.
La primera objecció a la declaració del Manel prové, com no, del Sebastià: el comportament d´aquests dos individus no es pot qualificar de dolent, ja que ells no van causar el mal.
Veiem, doncs, aquí cara a cara les dues formes d´entendre la regla d´or: la versió positiva, defensada pel Manel ("cal fer el bé") i la versió negativa, defensada pel Sebastià ("no s´ha de causar el mal"). Totes dues són filles fidedignes de la regla d´or. La indiferència davant el sofriment de les persones és un mal, en el primer cas. La mateixa acció, no és valorada com a immoral, en el segon cas, ja que no contradiu la regla d´or. La versió negativa de la regla d´or mostra la seva insensibilitat davant el patiment dels altres: no és obligatori ajudar els altres.
El mal, respon el Manel, no està en el fet de causar un dany sinó en el no haver fet res per evitar-ho. És, per tant, un mal per omissió. “Les omissions poden ser tan culpables com les comissions” (Reyes Mate).

Bibliografia:

Ernst Tugendhat, El llibre del Manel i la Camil.la, (capítol 6), Gedisa, Barna 2001

Reyes Mate, Luces en la ciudad democrática, Pearson/Alhambra, Madrid 2007

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

Què és el conatus de Spinoza?