Neuroconstructivisme.
Una versió
actualment molt popular del constructivisme es refereix a la investigació del
cervell. Llegim i de vegades sentim que la acolorida realitat quadridimensional
que percebem és una construcció o constructe del nostre cervell, en realitat
només hauria partícules físiques o algun tipus de procés “boig”, com cordes
vibrants en espais multidimensionals o una cosa menys enginyosa, partícules
subatòmiques que es coagulen seguint certes lleis sobre cossos incolors que fan
rebotar des d’ells les partícules de la llum. Mitjançant el contacte amb les
nostres terminacions nervioses desperten estímuls que el nostre cervell vincula
després inconscientment en una mena de videojoc interactiu en el que participem
col·lectivament al·lucinats. Aquestes “visions”
són atractives en comunicar a les nostres vides l’esplendor d’una pel·lícula de
ciència ficció de Hollywood, en comptes de la tristesa d’un animal que pensa i
treballa en un planeta insignificant i ridícul. El constructivisme cerebral o
neuroconstructivisme és un conte de fades modern, o més aviat post-modern, per
a persones que prefereixen viure en una pel·lícula de terror, com Videodrome de David Cronenberg, més que
en una quotidianitat que els sembla de vegades banal.
Si observem el
neuroconstructivisme més a prop, es veu immediatament que res és veritat en
ell, a banda que tenim cervell i que hi ha partícules i teories físiques
especulatives emocionants. Si el que veiem mitjançant el nostre cervell no té
res a veure amb la realitat, ja que aquesta es compon de cordes vibrants que es
mouen en onze dimensions, llavors això hauria d’aplicar-se també al nostre
cervell. El neuroconstructivisme hauria d’assumir conseqüentment les seves
pròpies asseveracions, segons les quals no tenim absolutament cap cervell. Però
d’elles es dedueix la tesi segons la qual el nostre acolorit entorn
quadridimensional és una simulació cerebral interna del cos, seria alhora una
simulació sense cervell en tots els aspectes. Si ens prenem seriosament el
neuroconstructivisme, per tant, podem estar molt tranquils, ja que alhora és
només una simulació teòrica i no una construcció creïble (per no parlar de
vertadera).
Markus Gabriel, Por qué el mundo no existe, Ediciones Pasado
& Presente, Barcelona 2016
Comentaris