Descartes i l'ús del dubte.
1- La noció segons
la qual mai no podem estar completament segurs del que alguna cosa és
constitueix la base sobre la que es basa la tolerància. El dubte ens permet
viure junts socialment però pot ser perjudicial a nivell personal. Tothom ha
passat per l'experiència de descobrir que alguna cosa en la que creiem fermament
era en realitat falsa. I ens hem preguntat si podríem tornar a confiar en
aquest criteri. Si ens passa en nombroses ocasions a amb les nostres creences
més importants, el dubte resultant pot esdevenir un problema seriós. Així, quan
un amant ens traeix pot haver la possibilitat que acabem desconfiant de les
nostres futures parelles. La majoria continuen vivim amb dubtes perquè es
relativitza la importància de la certesa en la nostra cosmovisió. Ens conformem
amb sostenir les nostres creences només provisionalment. O si més no amb
afirmar que ho fem quan algú ens posa en dubte. En comptes d'acceptar aquesta
solució intermèdia alguns filòsofs optaren per atacar el poder del dubte
mateix.
2- El llegat de Descartes
constitueix el principi de la filosofia moderna. Tenint present les seves
bogeries juvenils, volia aixecar el nostre coneixement vulgar sobre el món a un
terreny tan segur com el de les veritats extretes de la geometria i les
matemàtiques. La majoria responem als nostres errors primerencs canviant
d'opinió., però Descartes es comprometé a transformar els propis mitjans
pels que s'havia format les opinions. Si les anomenades «certeses» filosòfiques
podien en realitat posar-se en dubte, llavors prefereix deixar de creure fins
que hagués trobat una creença que resultés inatacable. Pensava que si era capaç
de discernir per què aquesta creença resultava inqüestionable podria utilitzar
aquest mateix mètode de confirmació per reconstruir l'edifici sencer del
coneixement.
Descartes afirmà que el seu mètode imitava el d'un arquitecte. Quan un arquitecte
decideix construir un edifici en un terreny sorrenc comença cavant un seguit de
rases de les que extreu la sorra per poder plantar els fonaments en terreny
ferm. De la mateixa forma, Descartes comença la seva filosofia agafant
tot allò que és dubtós, tot i rebutjant-lo com si fos sorra. La diferència és
que, per aclarir el terreny per al coneixement, en lloc d'un pic utilitza el
mètode del dubte.
3- La demolició
comença amb els febles sentits humans dels que provenen en última instància la
majoria de les nostres creences. La nostra vista i la nostra oïda a vegades
s'equivoquen. I, tal com assenyala Descartes, «el més prudent és no refiar-se
mai d'allò que en algun moment ens ha enganyat». Això no obstant, aquest errors
acostumen a cometre's quan alguna cosa està massa lluny o és massa petit per
veure-ho bé. Hi havia altres coses que procedien dels mateixos sentits però de
les que Descartes senzillament no podia dubtar: per exemple, que estava
assegut al costat del foc amb un abric d'hivern. No podia posar en dubte
aquests fets llevat que estigués boig. I es negava a acceptar el model d'un
boig per si mateix. Hi havia la possibilitat que es despertés en qualsevol
moment i descobrís que o havia estat assegut al costat del foc sinó dormit i
somiant en el llit. Sembla que no existeix una manera concloent que ens permeti
dir si estem desperts o somiant. La majoria ha tingut algun somni summament
clar. Tant és que fins que despertem estàvem convençuts que era real. Davant
d'aquest dilema Descartes opta per assumir que està realment somiant.
4- Tanmateix, hi ha
coses de les que sembla no podem estar equivocat, dormits o desperts: dos i
tres són cinc tot i estar somiant. Això no obstant, Descartes sostenia
que un Déu omnipotent podria haver decidit que no existís ni la terra ni el
cel, cap forma, ni mida, color o lloc. I que malgrat això aquestes coses
semblaven existir. En realitat Déu podria haver fet que Descartes
cometés un error cada cop que sumés dos i tres, tot i que suposo que Déu tenia
coses més importants a fer. Però Descartes imaginà un dimoni malèfic, summament
poderós i astut, que dedicava totes les seves energies a enganyar als pobrets
filòsofs posant imatges falses davant els seus ulls i enredant els seus
càlculs. Aquesta estratègia li proporcionà un dubte totalment «hiperbòlic»: la
fantasia que totes i cadascuna de les seves creences podrien de fet ser falses
i totes les seves percepcions il·lusòries.
Nicholas Fearn, Zenón y la tortuga, Grijalbo, Barna 2003
Comentaris