indignació, segons Ernst Tugendhat.

by Josetxo Ezcurra
1. Quan algú infringeix una norma acceptada per aquesta societat i els altres reaccionen amb un afecte negatiu, el podem anomenar indignació. Un aspecte significatiu d´aquest afecte és que a diferència dels altres afectes com per exemple el temor o l´enveja és un afecte compartit. Ho podem tenir només si suposem que els altres membres de la societat moral haurien de tenir-lo igualment. Això implica que també qui infringeix la norma normalment tindrà aquest afecte quan la norma és violada per altres, i per això tindrà un afecte corresponent contra si mateix, quan ell mateix ha violat la norma, i aquest afecte és més o menys el que anomenem sentiment de culpa.

2. Els sistemes morals històrics han estat sistemes d´exigències recíproques. Per captar el que l´expressió "deure" o "haver de" significa en les seves diferents aplicacions, siguin morals o no, ens hem de preguntar què li passa a una persona quan no fa el que ha de fer en el sentit corresponent. En el cas dels imperatius recíprocs en què consisteix una moral,el que li passa a una persona, quan no actua com ho ha de fer, és la reacció afectiva (real o possible) dels altres. És aquesta reacció el que està en la base del que els sociòlegs anomenen "pressió social". Quan algú infringeix una norma acceptada per aquesta societat i els altres reaccionen amb un afecte negatiu, el podem anomenar indignació.

El problema de una moral autónoma

3. Qui no s´indigna no pensa moralment.

4. És inherent al sentit de la indignació ser compartida, és a dir, jo no puc en general indignar-me per alguna cosa que no consideri com una violació de les normes que estan igualment fonamentades per als altres, això és, la suposada fonamentació-per a-tots-els altres.

5. A qui pensa de manera moral li repugna el que considera com immoral d´aquesta manera determinada que justament anomenem indignació.

6. ... censurar la conducta d´algú significa que se li vol fer entendre que el seu comportament vulnera aquelles normes que tothom exigeix recíprocament de tothom complir de manera fonamentada.

Dialogo en Leticia

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

Darwin i el seu descobriment de la teoria de l'evolució.