Naturalisme cartesià i la barreja d'ànima i cos. (VI meditació)

 




La naturalesa m'ensenya també mitjançant aquestes sensacions de dolor, gana, de set, etc., que no només m'allotjo al meu cos com un pilot a la seva nau, sinó que, a més d'això, hi estic tan estretament unit i fins a tal punt confós i barrejat que tots formem un sol tot. Perquè si això no fos així, quan el meu cos es ferís jo no sentiria dolor, jo que només soc una cosa que pensa, sinó que únicament percebria aquesta ferida per l'enteniment, com un pilot percep per la vista si hi ha alguna cosa que es trenca al seu vaixell, i quan al meu cos li calgués menjar o beure, ho notaria directamente sense haver de ser avisat per les confuses sensacions de gana, de set, de dolor, etc., no són més que certes formes confuses de pensar que provenen i depenen de la unió i la barreja de 'esperit amb el cos.

Descartes, Meditacions Metafísiques, VIena meditació




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

La ciència del mal (Simon Baron-Cohen).