contra la il·lusió igualitària (diccionari H.G. Frankfurt).
El Roto |
contra la il·lusió igualitària: La
pretensió d’algunes persones per assolir la igualtat econòmica no està guiada
pels seus propis interessos i ambicions, sinó únicament per la quantitat de
diners que altres persones posseeixen. Aquesta pretensió indueix a què la gent
deixi de calcular els seus requeriments monetaris a la llum de les seves
pròpies necessitats i circumstàncies. I, en lloc d’això, els estimuli a aspirar
erròniament, a un grau d’opulència que es mesura a partir d’un càlcul en el que
–a banda de la seva situació monetària relativa- els aspectes específics de la
seva pròpia vida no desenvolupen cap paper.
Però, segurament,
la quantitat de diner disponible per als altres no té rea a veure amb el que necessita el tipus de vida que una
persona busca assenyadament i adequadament per a si mateixa. Per tant, la
preocupació pel presumpte valor inherent de la igualtat econòmica tendeix a
desviar l’atenció de les persones de l’intent de descobrir –dins la seva
experiència amb si mateixa i de les seves condicions de vida. El que realment els
importa, el que en veritat desitja, i el que els satisfà. (...)
Exagerar la
importància de la igualtat econòmica és perniciós, en altres paraules, perquè
és alienant. Separa les persones de
la seva pròpia realitat individual i les indueix a centrar la seva atenció en
desitjos i necessitats que realment no són seus. (21-22)
La falsa creença
que la igualtat econòmica és important per si mateixa condueix la gent a
separar el problema de l’estimació de les seves pròpies ambicions monetàries
del problema de la comprensió del que resulta fonamentalment significatiu per a
ells. (...) Així és com la doctrina de la igualtat contribueix a la
desorientació moral i la frivolització de la nostra època. (23-24)
És molt freqüent
que la defensa de l’ igualitarisme es basi menys en un argument que en una
presumpta intuïció moral: la desigualtat econòmica sembla un error. A molta
gent li sembla evident que el fet que alguns posseeixin més diners que altres é
moralment ofensiu. Sospito que qui professen aquesta intuïció respecte a les
manifestacions de la desigualtat en realitat no responen a les desigualtats que
perceben, sinó a un altre aspecte de les situacions que observen. Crec que el
que els sembla moralment qüestionable en les circumstàncies de desigualtat
econòmica no és que alguns individus tinguin menys diners que altres, sinó el
fet que qui tenen menys tenen massa poc. (44-45)
L’error de l’igualitarisme
econòmic es basa en suposar que és moralment important que un individu tingui
menys que altre. (...) Aquest error es deu en part al supòsit erroni de què qui
té ingressos superiors en un grau superior que algú més benestant. (...) La
comparació se centra en una relació entre ingressos de dues persones, que pot
ser independent del grau de satisfacció que puguin obtenir d’ells. La
comparació no es fixi si algú dels individus comparats té algunes necessitats
importants insatisfetes. (48-49)
L’atractiu moral de
l’igualitarisme econòmic és una il·lusió. És cert que, entre individus
moralment “conscienciats”, les crides a favor de la igualtat sovint tenen un
considerable poder emocional o retòric. A més, hi ha situacions en les que les
consideracions moralment pertinent indiquen, de fet, que certa desigualtat
hauria de ser evitada o reduïda. Tanmateix, crec que sempre és un error
considerar que la igualtat és desitjable intrínsecament.
No hi ha cap ideal igualitari la realització del qual sigui valuós simplement o
estrictament per si mateix. Quan és moralment important esforçar-se per la
igualtat, sempre ho és perquè actuar així fomentarà altres valors i no perquè
la igualtat en si mateixa sigui moralment desitjable. (65)
La condemna
igualitària de la desigualtat com quelcom intrínsecament dolent perd part de la
seva força quan reconeixem que els que viuen considerablement pitjor que els
altres se les arreglen força bé. (68)
Sens dubte, el que
és rellevant verdaderament des del punt de vista moral de la igualtat no és formal, sinó substancial. Té a veure amb com de bé viuen les persones, i no com
són les seves vides comparades amb les vides dels altres. (68).
Harry G. Frankfurt, Sobre la desigualdad, Paidós Contextos,
Barna 2016
Comentaris