La psicoanàlisi com a teoria crítica de la cultura.
Freud |
Freud, en l´última etapa de la seva vida, va fer servir els sonceptes
psicoanalítics per desenvolupar una veritable interpretació dels fenòmens
culturals. Amb el terme cultura, el pare de la psicoanàlisi designa a tot un
conjunt d´actes humans (produccions i institucions humanes), que
allunyen la humanitat dels animals i de la natura en general i que responen a
dues finalitats: protectora (per sobreviure, els humans han de sotmetre la
natura) i reguladora (per no desaparèixer, els humans han d´establir normes que
facilitin una convivència el més pacífica possible entre ells). Paradoxalment
la cultura, allò que es defineix com
l´oposat a la natura, neix de la
necessitat purament natural de sobreviure.
L´ésser humà busca
satisfer unes determinades pulsions. A aquest desig se li oposen limitacions de
tipus físic (el seu propi cos, el medi
natural) i limitacions de tipus social (els
altres éssers humans). Amb el principi de realitat, el Jo intenta ajustar les exigències de l´Allò al nostre entorn, físic o humà. Per aconseguir-ho, se serveix
de dues manifestacions culturals: la tècnica
(el treball) i la vida comunitària. La tècnica permet superar les limitacions
físiques internes (propi cos) i
externes (medi natural). La vida
comunitària o societat permet una vida més segura i còmoda.
Tanmateix, aquestes gratificacions van
acompanyades de determinades repressions. La vida comunitària, per exemple,
ofereix les seves satisfaccions a canvi de censurar determinades pulsions: l´incest i la violència contra els més propers. Justament, les seves lleis
originals i fonamentals són: no mataràs i
no cometràs incest. Aquestes dues normes són interioritzades per l´individu
quan només és un infant, constituïnt l´anomenat Super-jo. Segons Freud,
a mesura que les cultures progressen, el nombre de normes i d´institucions
socials creades per fer acomplir aquestes normes augmenta, és a dir, la pressió
que el Super-jo exerceix sobre el Jo es va fent més forta. Aquesta
situació provoca un malestar creixent
entre la gent i afavoreix l´aparició de moviments socials i ideologies que
reivindiquen el retorn a formes culturals més primitives o a certes
manifestacions de salvatgisme, on domina la llei del més fort (descriu l´atmosfera social de principis del
segle XX que va afavorir l'aparició dels radicalismes polítics que feien de
l´ús de la violència el seu mitjà preferit per imposar llurs idees).
Manel Villar
Comentaris