Educació per a la ciutadania?


Segons Luís María Cifuentes són esdeveniments relacionats amb la manca de cohesió social, la immigració, el pluralisme religiós i moral, entre d´altres els que ens obliguen a plantejar la necessitat d´una educació que pugui enfrentar-se a aquests reptes. Per aquest filòsof “no es tracta d´un tema menor, sinó que s´està posant en joc la identitat política, jurídica i ètica dels sistemes democràtics europeus". Ja en 1998, a Catalunya, Victòria Camps i Salvador Giner intuïren els problemes que ara ens preocupen: “La democràcia necessita ciutadans, això és, persones que vulguin col•laborar en la construcció i millora de la vida col•lectiva. Sense ciutadans actius i responsables no hi ha democràcia autèntica” . En la mateixa línia que els autors anteriors, en un article més recent Aurelio Arteta es pregunta: “¿Una democràcia pot subsistir sense demòcrates?”i més endavant afegeix: “El dèficit cívic actual no només és producte de la manca d´entusiasme o compromís generals pel bé comú, sinó del nivell inadequat de comprensió de les categories polítiques. Tant és així, que encara que no sigui el requisit suficient de l´educació cívica, el coneixement de l´ideal i del nucli de la democràcia seria una condició prèvia” .

Bibliografia:
Luis María Cifuentes, Educación para la Ciudadanía y los Derechos Humanos, El País, 18/09/2006
Victòria Camps i Salvador Giner, Manual de civisme, Barcelona, Ariel 1998
Aurelio Arteta, Aprender democracia ¿Por qué?, Claves de razón práctica, diciembre 2007, nº 178

Comentaris

Alba! ha dit…
Ei! Us envio un link molt interessant. És de la revista "Educar(NOS)", del MEM (Movimiento de Educadores Milanianos), un moviment de renovació pedagògica basat en les idees del mestre de Barbiana (Lorenzo Milani), de la qual sóc una "forofa".
Val la pena llegir "Caso Abierto" i, sobretot, "Para Beber".

http://www.amigosmilani.es/VistaRevista.aspx?num=39

Alba!

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

Darwin i el seu descobriment de la teoria de l'evolució.