La llibertat: el més preciós regal.
Té raó Cervantes? Per què? Té raó, al meu entendre, perquè la llibertat és la condició de la vida autèntica, això és, d´una vida basada en activitats volgudes per ells mateixos. Dit d´una altra forma, la llibertat és la condició de l´autorrealització individual i del desenvolupament personal. Una vida imposada per la voluntat aliena és una vida amputada i subalterna, exposada sempre a l´arbitrarietat del poder, una vida -com bé sabia Montesquieu- marcada per la por i el silenci. A força de témer, callar i consentir, l´home sense llibertat aprèn a renunciar a si mateix, això és, a fer allò que el permetria realitzar el seu poder creatiu. L´horitzó vital de les persones està ple de possibilitats, però la vida real es va teixint a base de decisions i de no-decisions, d´accions i de no-accions. La manca de llibertat restringeix i limita aquest horitzó vital: redueix les decisions i accions en àmbits de dominació -són accions i decisions forçades- i desplaça al món imaginari de les no-decisions i les no-accions el que l´individu faria per si mateix voluntàriament. La manca de llibertat ens obliga a renunciar a allò que ens faria feliços o voldríem i fer el que a altres fa feliços o volen. Per això, repeteixo amb l´"hidalgo" universal, la llibertat "es uno de los más preciosos dones que a los hombres dieron los cielos".
Andrés de Francisco, Los límites de la izquierda, Claves de razón práctica, Julio/Agosto 2010, nº 204
Comentaris