Felix culpa
Gregorio Luri |
La preocupació per desenvolupar les competències del nen no hauria de deixar en segon lloc la d´evitar les seves incompetències. L´educador ha deser un expert en atordiments i desencerts per poder prescriure la teràpia corresponent en cada cas, analitzar amb intel.ligència la lògica d´un error i fer-la visible, comprensible, manipulable. L´aparició habitual del que no hi toca esdevindria així una oportunitat habitual d´aprenentatge a
l´interior de l´aula.
Com qie la principal manifestació de la malfeineria és el llenguatge, l´educadotr ha de saber quines són les maneres de parlar que condueixen a l´error (les fal.làcies), perquè la pobresa del llenguatge ens impedeix copsar la veritat de món. Els jesuites parlaven a la Ratio Studiorum, el text fundador de la seva revolucionària pedagogia, de la felix culpa, és a dir, l´error afortunat de l´alumne que disposa de les eines adients per aprendre de les seves errades. Els nostres error ens poden corregir eficaçment si som capaços d´entendre el seu llenguatge, aprenent d´aquesta manera dels desencerts en la nostra aspiració a l´encert.
Gregorio Luri, Anatomia del desencert, Criatures. Ara, 11/12/2010
Comentaris