El condicionalmente operant a l'era digital.
El paisatge digital ha estat modelat pels principis de la psicologia conductual per captar la nostra atenció i com aquests mètodes influeixen en la nostra vida quotidiana. L'estructura mateixa de moltes aplicacions i plataformes populars imita els mètodes utilitzats per Skinner en els seus experiments amb coloms, reforçant eficaçment els comportaments addictius.
Les notificacions, programades i elaborades amb cura, aprofiten el nostre desig innat de novetat, validació social i recompensa, cosa que ens torna a atraure al món digital. Aquest flux constant d'actualitzacions, "m'agrada" i missatges ens manté en un estat d'interacció perpètua, fomentant una sensació d'urgència i impedint-nos desconnectar.
L'alliberament de dopamina, el neurotransmissor associat amb el plaer i la recompensa, és fonamental per a aquesta addicció. Quan rebem un "m'agrada", una nova notificació o participem en altres interaccions digitals, el nostre cervell allibera dopamina, reforçant el comportament que va conduir a la recompensa. El resultat és un potent bucle de retroalimentació. Els estudis suggereixen que la persona mitjana consulta el seu telèfon més de 100 vegades al dia , cosa que destaca l'omnipresencialitat d'aquest comportament i el potent atractiu del món digital (Ofcom, 2019).
Al cor d'aquesta manipulació hi ha la interacció entre els esquemes de reforç de proporció variable i el sistema de recompensa del cervell. Aquesta tècnica, iniciada per BF Skinner en els seus experiments amb coloms, és notablement efectiva. Aplicacions com les plataformes de xarxes socials utilitzen aquest mètode proporcionant recompenses (m'agrada, comentaris, contingut nou) en un horari imprevisible. Aquesta imprevisibilitat, de manera semblant a una màquina escurabutxaques, ens manté enganxats. Estem constantment comprovant la propera dosi de dopamina, impulsats per l'esperança d'un resultat positiu. "L'esquema de proporció variable és l'esquema de reforç més potent", com va assenyalar Skinner (1953), "perquè produeix la taxa de resposta més alta". Aquesta recerca incessant alimenta el cicle addictiu. El mateix passa amb les aplicacions de compres amb caixes misterioses.
El calendari de ràtio variable és com la loteria: és altament addictiu perquè és imprevisible.
Comentaris