El condicionalmente operant a l'era digital.






El paisatge digital ha estat modelat pels principis de la psicologia conductual per captar la nostra atenció i com aquests mètodes influeixen en la nostra vida quotidiana. L'estructura mateixa de moltes aplicacions i plataformes populars imita els mètodes utilitzats per Skinner en els seus experiments amb coloms, reforçant eficaçment els comportaments addictius.

Les notificacions, programades i elaborades amb cura, aprofiten el nostre desig innat de novetat, validació social i recompensa, cosa que ens torna a atraure al món digital. Aquest flux constant d'actualitzacions, "m'agrada" i missatges ens manté en un estat d'interacció perpètua, fomentant una sensació d'urgència i impedint-nos desconnectar.

L'alliberament de dopamina, el neurotransmissor associat amb el plaer i la recompensa, és fonamental per a aquesta addicció. Quan rebem un "m'agrada", una nova notificació o participem en altres interaccions digitals, el nostre cervell allibera dopamina, reforçant el comportament que va conduir a la recompensa. El resultat és un potent bucle de retroalimentació. Els estudis suggereixen que la persona mitjana consulta el seu telèfon més de 100 vegades al dia , cosa que destaca l'omnipresencialitat d'aquest comportament i el potent atractiu del món digital (Ofcom, 2019).

Al cor d'aquesta manipulació hi ha la interacció entre els esquemes de reforç de proporció variable i el sistema de recompensa del cervell. Aquesta tècnica, iniciada per BF Skinner en els seus experiments amb coloms, és notablement efectiva. Aplicacions com les plataformes de xarxes socials utilitzen aquest mètode proporcionant recompenses (m'agrada, comentaris, contingut nou) en un horari imprevisible. Aquesta imprevisibilitat, de manera semblant a una màquina escurabutxaques, ens manté enganxats. Estem constantment comprovant la propera dosi de dopamina, impulsats per l'esperança d'un resultat positiu. "L'esquema de proporció variable és l'esquema de reforç més potent", com va assenyalar Skinner (1953), "perquè produeix la taxa de resposta més alta". Aquesta recerca incessant alimenta el cicle addictiu. El mateix passa amb les aplicacions de compres amb caixes misterioses.

El calendari de ràtio variable és com la loteria: és altament addictiu perquè és imprevisible.

B.B. Skinner, Ciència i comportament humà (1953)

A més, el disseny d'aquestes aplicacions està orientat a maximitzar el temps que s'hi passa. Els "patrons foscos", dissenys d'interfície d'usuari deliberadament enganyosos, s'utilitzen per impulsar els usuaris a accions que beneficien la plataforma, sovint a costa del benestar de l'usuari. Això inclou tècniques com el "desplaçament infinit", que elimina els punts d'aturada naturals, i les "notificacions push", que ens recorden constantment la presència de l'aplicació i les seves possibles recompenses. En explotar els nostres biaixos cognitius innats i les nostres vulnerabilitats, aquestes plataformes reconfiguren eficaçment els nostres cervells, cosa que dificulta la resistència a la seva atracció.

Considereu un experiment mental: imagineu-vos que esteu atrapats en una realitat virtual dissenyada per una corporació tecnològica. En aquesta realitat, les vostres necessitats bàsiques estan satisfetes, però l'única font de plaer i connexió social prové de les seves experiències digitals seleccionades. Cada acció vostra es rastreja, s'analitza i s'utilitza per optimitzar la vostra interacció amb la seva plataforma. Els vostres nivells de dopamina estan controlats artificialment i la corporació manipula les recompenses per mantenir-vos en un estat de dependència perpètua. Serieu capaços de distingir aquesta presó digital de la llibertat? La resposta, per a molts, és tràgicament borrosa.

Els arguments principals il·lustren la naturalesa insidiosa de l'explotació digital. Les aplicacions i plataformes utilitzen principis psicològics per manipular els nostres sistemes de dopamina mitjançant esquemes de reforç de proporció variable, explotant el desig humà de recompensa i validació social. Això resulta en bucles addictius, on la nostra atenció es capta implacablement i el nostre comportament s'altera subtilment.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

La ciència del mal (Simon Baron-Cohen).