La dialèctica de l’artesania i la màquina (Richard Sennet).
El Roto |
Un altre dels
problemes intrínsecs de les activitats artesanes, especialment útil a l’hora
d’entendre la cultura del treball artesà en el món modern, té a veure am la
dialèctica entre artesania i la màquina. Aquesta és una relació fonamental si
volem reflexionar sobre el significat de l’artesania, especialment l’artesania
manual. Quan es desenvolupa una habilitat tècnica mitjançant la repetició, el
contingut d’allò que es fa canvia. Aquest procés és evident en diferents camps.
Per exemple, en l’esport: el tenista, a còpia de repetir el servei un cop i un altre, aprèn a
dirigir la pilota de diferents maneres. També ho és en la música: als sis o set
anys. (...)
La societat moderna
planteja un gran entrebanc a l’hora de millorar la capacitació tècnica mitjançant
la pràctica. Em refereixo a la possibilitat d’utilitzar les màquines
incorrectament. En el vocabulari quotidià, entenem “mecànic” com una mena de
repetició estàtica. Ara bé, gràcies a la revolució de la microinformàtica, la
maquinària moderna ha deixat de ser estàtica: els bucles de feedback permeten que les màquines
aprenguin de l’experiència. Tanmateix, si amb això impedim que les persones
reals aprenguin mitjançant la repetició, estem fent un ús incorrecte de la
maquinària. Una màquina intel·ligent pot
separar la comprensió humana de l’aprenentatge repetitiu, basat en instruccions
pràctiques, i quan passa això, les que surten perdent són les capacitats
conceptuals humanes.
Sovint donem
importància al que és únic i excepcional, a l’aura benjaminiana que aporta
valor a allò que no és reproduïble, però el problema és ben bé el contrari: el
problema és que necessitem repetir, necessitem d’un ritual, però aquest ritual
ha d’anar transformant-se i canviant si volem millorar. El problema de les
màquines és que no les usem correctament; volem que repeteixin processos, però
no aprenem a utilitzar-los millor. Això no és un defecte de la maquinària,
perquè les màquines sí que són capaces d’aprendre de l’experiència. És un
defecte del que nosaltres els exigim que facin.
Solem pesar que en
el segle XVIII, amb l’inici de la Revolució Industrial, la màquina va començar
a amenaçar el treball manual artesà. Ho veiem com una amenaça física: les
màquines industrials no es cansaven mai
i repetien una mateixa tasca hora rere hora sense queixar-se. Tanmateix,
l’amenaça que planteja la màquina moderna per al desenvolupament i
l’aprenentatge de les tècniques té un caire diferent.
Un exemple d’aquest
mal ús de la maquinària el podem trobar en els programes de disseny assistit per ordinador (CAD) que fan servir els
enginyers per dissenyar objectes i els arquitectes per mostrar en pantalla
imatges dels edificis projectats. (...)
L’arquitecte Renzo
Piano explica així la seva manera de procedir: “Comences fent un esbós, després
fas un croquis detallat, després fas una maqueta i després vas a la realitat
(el lloc de l’obra) i tornes a dibuixar. Vas construint una mena de
circularitat entre el dibuix i la construcció, i a l’inrevés”. Sobre la
repetició i la pràctica, Piano observa: “Això és típic del plantejament del
l’artesà. Penses i fas al mateix temps. Dibuixes i construeixes. Revises el
dibuix. Fas i refàs i tornes a refer”. La
pervivència d’aquesta metamorfosi circular i absorbent perilla quan es
fa servir el disseny assistit per ordinador. Un cop marcats els punts de la
pantalla, és l’algoritme el que s’encarrega de fer el dibuix; el mal ús sorgeix
quan aquest procés esdevé un sistema tancat, una combinació estàtica de mitjans
i finalitats, en la qual ha desaparegut aquella “circularitat” de què parlava
Piano. El físic Victor Weisskopf va dir un cop als estudiants del MIT que només
feien experiments amb ordinador: “Quan em mostreu aquest resultat, sé que
l’ordinador ha entès la resposta, però no sé si vosaltres heu entès la resposta”.
Si plantejo
aquestes qüestions és perquè les possibilitats de l’artesania rauen pecisament
en aquesta implicació corporal i visceral; la repetició comença a ser
fructífera en aquest aspecte tàctil, en la consciència de la implicació
corporal. L’actual mala utilització de les màquines ve d’haver-les separat de
la nostra corporeïtat. Fem servir el disseny assistit per ordinador com un
substitut dels ulls, més que com un ajut per dibuixar. Substituïm el cos per la
màquina perquè aquesta assoleix els resultats de forma instantània.
No és casual que
hàgim acabat fem servir la tecnologia d’aquesta manera. Tot ve d’una
determinada manera d’entendre l’àmbit tecnològic pròpia del nou capitalisme,
segons el qual l’important és tancar els processos, assolir ràpidament un
resultat: és a dir, no es pretén desenvolupar l’habilitat tècnica, sinó obtenir
un producte d’una forma immediata. Al llarg d’aquest procés, els treballadors
que utilitzen aquesta tecnologia han anat implicant-se cada cop menys en la
seva tasca i, permeteu-me que ho digui així, s’han anat tornant cada cop més
estúpids. L’interès que m’anima a dir això és e caire positiu. El que vull és
els qui em llegiu recupereu aquesta consciència de la corporeïtat, fins i tot
en fer servir alta tecnologia. Penso que d’aquesta recuperació pot sorgir-ne
una conclusió política: us adonareu que les maneres d’organitzar la feina que
no us permeten repetir, madurar, créixer, construir, són injustes. I ho són
perquè neguen la vostra qualitat d’artesans. (pàgs. 23-29)
Richard Sennet, L’artesà/The craftsman, Centre de
Cultura Contemporània de Barcelona, Conferència celebrada el 21 de desembre de
2009, Barna 2014
Comentaris