Capitalisme versus artesania.
“L’obrer que té un
sentit de l’artesania s’implica en la feina per ella mateixa; les satisfaccions
que comporta la seva tasca constitueixen la seva recompensa; en la seva
imaginació, els detalls de l’activitat quotidiana tenen relació amb el producte
final; l’habilitat tècnica es desenvolupa al llarg del procés de treball; la
feina es relaciona amb la llibertat per experimentar; i finalment, en el
treball artesanal, família, comunitat i política es mesuren segons els criteris
de satisfacció interna, la coherència i l’experimentació” (C. Wright Mills)
(pàg. 17)
A partir del moment
en què s’instal·la el capitalisme monopolista. La qualitat de l’obra comença a
baixar. (pàgs 11-12)
La “nova economia”,
que s’inicia a la dècada dels vuitanta, té a veure amb el treball en els
sectors de l’alta tecnologia, les finances i els serveis, que compten amb
inversors d’abast mundial i es gestionen des d’institucions més flexibles,
responsables i interessades en el curt termini que les antigues gàbies
burocràtiques del passat. És a dir, es tracta d’una economia amb un horitzó
temporal molt curt, però amb un horitzó espacial d’abast mundial. Quan fem
servir el terme “nova economia”, ens referim a la suposada avantguarda del
treball en el món actual: és a dir, ens referim al tipus de mà d’obra que
interessa primordialment al capital. (pàg. 18)
El món que havien
conegut els nostres pares i els nostres avis estava en certa manera protegit
contra els rigors de la competència. Els treballadors qualificats de la classe
mitjana podien trobar-hi un lloc, ja fos a les grans companyies del segle XX o
en sistemes burocràtics relativament estables, que els oferien un decurs
professional que anava des de la joventut fins a la jubilació. Dit d’una altra
manera: la feina s’organitzava segons una narrativa; tenia una forma narrativa
que se sostenia al llarg del temps. Els avantpassats de les persones que vam
entrevistar havien treballat molt per aconseguir el que volien, però sabien
molt bé què els hauria passat si no ho haguessin aconseguit.
Com tots sabem, el
món en el qual vivia aquesta classe mitjana qualificada s’ha ensorrat. El
sistema empresarial que antigament organitzava el decurs professional dels seus
empleats al llarg de la vida avui dia és un laberint de llocs de treball
fragmentaris. (...)
La nova economia ha
alterat dues de les maneres tradicionals de recompensar la feina.
Tradicionalment, les empreses pròsperes intentaven premiar els empleats que
treballaven molt, en tots els nivells de la jerarquia. A les empreses de la
nova economia, en canvi, la participació en els beneficis dels treballadors de
la classe mitjana es va estancar durant ls generació passada, mentre que els
ingressos de les persones situades al nivell més alt van créixer
espectacularment. Una dada que ho demostra és que l’any 1974 el director
executiu d’una gran empresa nord-americana guanyava unes trenta vegades més que
un empleat de nivell mitjà, mentre que l’any 2004 el director general guanyava
de tres-centes cinquanta a quatre-centes vegades més. En aquests trenta anys,
els ingressos reals en dòlars dels treballadors situats en el punt mitjà han
augmentat només en un 4%. En la gran recessió que estem travessant actualment,
el salari mitjà de les persones que se situen en 1,1 % superior del sector
empresarial de la nova economia ha augmentat en un 28% en els darrers divuit
mesos, mentre que hi ha molta gent sense ingressos. Això és el que els empleats
situats en el nivell mitjà veuen com una manca de recompensa.
En la generació
anterior, la dedicació a l’empresa comportava una altra mena de recompensa per
la feina, una recompensa consagrada burocràticament en els complements de sou
per antiguitat. En la nova economia, aquesta mena de retribucions per la
dedicació i la lleialtat a la companyia han disminuït o han desaparegut del
tot, perquè moltes empreses actuals se centren en el curt termini i prefereixen
contractar empleats més joves i novençans, en comptes de treballar amb persones
teòricament més madures però també més cares: per al treballador, el resultat
és que, com més experiència acumula, menys valor té per a la institució. Des de
la seva perspectiva, la propietat fonamental del temps és aquesta: com més
experiència tens, menys vals. Això capgira totalment el que entenem com el
valor de l’experiència tècnica. (...)
En realitat, el seu
caràcter d’artesans no els serveix de protecció. En l’actual mercat
globalitzat, els treballadors qualificats de nivell mitjà poden perdre la feina
en qualsevol moment que l’empresa decideixi contractar un col·lega de l’Índia o
de la Xina que tindrà les mateixes capacitats tècniques que ells però treballarà
per un sou més baix; és a dir, la pèrdua del lloc de treball h a deixat de ser
un problema exclusiu de la classe obrera. En aquest cas també, moltes empreses,
abans d’embarcar-se en una inversió a llarg termini per millorar la capacitació
dels seus empleats o de gastar diners en un procés de reestructuració,
prefereixen contractar gent nova que ja tingui els coneixements tècnics
necessaris. El resultat d’això és que desenvolupar la capacitació d’empleats i
ampliar la seva experiència, convertint-los en artesans, contradiu la tendència
que caracteritza la nova economia del capitalisme, que prefereix pagar per
capacitats ja existents, preferiblement quan són en mans de treballadors joves,
que cobren menys i constitueixen un grup social més passiu.
Tot i que la feina
exercida en els llocs de treball de la nova economia és de caire qualificat,
està sotmesa a pressió i requereix horaris llargs, és a càrrec de mà d’obra
dissociada; entre els tècnics entrevistats, en vam trobar pocs que creguessin
que serien recompensats per fer una bona feina per ella mateixa. És a dir,
ningú no paga per aquesta mena de treball artesà. Ni el corporativisme ni el
capitalisme, entesos en el seu sentit literal, han aconseguit resoldre aquesta
qüestió fonamental. (...) En els àmbits més neoliberals de la nova economia la
globalització i la competència a curt termini han incapacitat i desmotivat els
treballadors, mentre que l’ethos
artesà, és a dir, l’amor a la feina ben feta per ella mateixa, no és apreciat
ni rep cap recompensa. (...) El capitalisme neoliberal prefereix l’actitud
monopolista i la desigualtat, i a canvi d’això sacrifica la possibilitat que el
treballador adquireixi experiència i esdevingui un artesà més qualificat.
(pàgs. 19-23)
Richard Sennet, L’artesà/The craftsman, Centre de
Cultura Contemporània de Barcelona, Conferència celebrada el 21 de desembre de
2009, Barna 2014
Comentaris