Què és l'artesania? (Richard Sennet).
Tota artesania es
fonamenta en alguna habilitat tècnica desenvolupada en un grau elevat. Segons
un càlcul molt esmentat, un fuster o un músic necessiten unes deu mil hores d’experiència
per arribar a la mestria. En l’àmbit de la música, això equival a unes quatre
hores diàries d’assaig durant cinc o sis anys. Diversos estudis demostren que,
com més avança una persona en una determinada tècnica, més conscient és dels
problemes que aquesta tècnica pot implicar (...), mentre que les persones que tenen
un nivell més baix es concentren d’una manera més exclusiva a fer funcionar les
coses. És a dir, quan s’assoleix un nivell alt, la tècnica deixa de ser una
activitat mecànica; quan una persona fa bé una cosa, és més conscient d’allò
que fa i pot reflexionar-hi més plenament. Quan s’arriba a la mestria és quan
sorgeixen els problemes ètics de la tasca artesana.
La meva tesi és
que, com més alt és el nivell tècnic que assolim, més conscients som dels
problemes i les possibilitats que implica la nostra activitat; d’altra banda,
com menys nivell tenim, més ens centrem únicament a anar fent. Si ens fixem en
l’aspecte psicològic de l’assumpte, veurem que assolir un bon nivell tècnic en
una activitat artesana comporta un doble benefici, perquè les persones es
concentren en una realitat tangible i s’enorgulleixen de la seva feina. El
problema és que la societat va dificultar en el passat que aquestes persones
fossin degudament recompensades, i continua dificultant-ho avui dia.
En diferents
moments de la història d’Occident, l’activitat pràctica va ser menyspreada i es
va considerar quelcom diferent d’altres vocacions suposadament més elevades. La
capacitat tècnica es diferenciava de la inventiva, la religió qüestionava la
realitat tangible, l’orgull per la pròpia feina es considerava un luxe. Tot i
que la seva dedicació fa de l’artesà un ésser humà especial, les seves
aspiracions i les seves dificultats poden servir-nos de mirall per reflexionar
sobre altres qüestions més generals del passat i del present.
El jove Karl Marx es veia a si mateix com una
mena d’artesà que alliberaria l’artesà modern amb els seus escrits. En els Grundisse defineix l’artesania en termes
molt amplis, com una “activitat productora de formes”. Segons ell, l’elaboració
d’objectes físics va permetre que sorgissin les relacions familiars i socials i
va facilitar el desenvolupament global de l’individu. Abans d’esdevenir un
teòric de la injustícia social, Marx
era una mena de messies dels obrers, que prometia dignificar el treball com a
tret natural de l’individu dins de la comunitat. Aquesta base utòpica del
marxisme perdura anys després, quan Marx ja s’ha tornat un ideòleg més rígid i
amarg. En una obra tardana com és la Crítica
del programa de Gotha reprèn la seva opinió sobre l’artesania, que segons
ell reviuria amb el comunisme.
Richard Sennet, L’artesà, Centre de Cultura
Contemporània de Barcelona, 2014
(fragment de la
conferència celebrada al CCCB el 21 de desembre de 2009)
Comentaris