Democràcia i coneixement (Fernando Savater).
Segons alguns, mai no pot
donar-se un coneixement més cert o ajustat a la realitat que altres: allò a què
podem acostar-nos és a simples opinions, cadascuna de les quals no expressa més
que el punt de vista instransferiblement personal i relatiu d´aquell que la defensa, del partit polític que la recolza
o del grup mediàtic que la difon.
El més curiós és que aquest escepticisme
universal (...) ompla de goig democràtic als imbècils que el comparteixen.
Segons ells, el característic de la democràcia és que cadascú tingui la seva opinió,
que totes les opinions siguin igualment vàlides o respectables i que les
nostres opinions no demostrin més que com som nosaltres, no com és la realitat.
En canvi aquell que pensa que hi ha opinions fonamentades i d´altres no
fonamentades (...), que quan discutim pot no buscar-se el triomf de la facció
pròpia , sinó l´establiment de la veritat, queda immediatament caracteritzat
com un dogmàtic impenitent o un hipòcrita. I d´aquesta manera, en lloc de ser
més demòcrates que ningú, el que fan és carregar-se la democràcia per a tothom.
Perquè el presupòsit bàsic de la democràcia
és que els ciutadans puguin arribar a les proximitats de la veritat discutint
uns amb els altres, sense necessitat de revelacions divines o de què un expert
inapel.lable pensi per tota la comunitat. Dic "a les proximitats de la
veritat" i no la veritat a seques perquè accepto que quasi cap veritat és
absoluta, completa, eterna, inamobible. El que distingeix la veritat de l´error
o la falsedat és que respon millor a la realitat d´acord amb el major nombre de
criteris objectius manejables. Anomenem veritat
a allò que és més veritat que el seu
contrari. (...)
En aquest punt sempre el relativista acostuma
a protestar: "Però ¿qui estableix que tal cosa és més veritat que tal
altra?" Només hi ha una resposta possible: la raó de cada qual, capaç de
comprendre i acceptar els arguments millors enfront als pitjors o més dèbils.
Si un considera la seva pròpia opinió com a una trinxera impermeable a les
raons o si creu que cap argument pot arribar a convèncer -no a vencer- a ningú,
l´essència mateixa del procediment democràtic queda definitivament qüestionada.
Els grecs, inventors del sistema democràtic, suposaven que les opinions estaven
per ser discutides, posades a prova, criticades, fins que d´elles sorgís alguna
cosa semblant a la veritat.En cas contrari, no hi ha més remei que confiar en
la revelació divina o en el savi-que-tot-ho-sap, perquè sense veritats d´un
tipus o d´un altre no es pot viure ...
Fernando Savater, Lo
indiscutible, El País, 05/07/1998
Comentaris