Catalunya, la història i les banalitats.
Fa unes setmanes va començar a circular, entre la gent del gremi i
altres persones interessades, el programa d'un col·loqui organitzat pel
Centre d'Història Contemporània de Catalunya (CHCC) sota el contundent
enunciat Espanya contra Catalunya: una mirada històrica (1714-2014)
. Si aquest títol general ja fa posar la pell de gallina, els diferents
àmbits de debat ens porten directament a una mena de guerra dialèctica
de resultat final incert, però probablement catastròfic: per exemple,
"Tres-cents anys d'espanyolisme", "El cadastre: arrencada de l'espoli,
segle XVIII", "L'apoteosi de l'espoli, segle XXI", "El fet migratori,
factor de desnacionalització?", "Contra l'ànima d'un poble: la repressió
cultural", etc. Com es pot llegir, és un programa d'una contundència
notable, d'una militància indubtable, però historiogràficament,
científicament molt prim, per dir-ho d'una manera elegant.
Anem a pams. En primer lloc, no sembla gaire assenyat que una
institució pública, depenent de la Generalitat, es llanci de cap a
organitzar un col·loqui que arrenca amb les cartes ben marcades. No es
tracta de posar en dubte o negar l'exercici del debat historiogràfic,
desestimar el compromís de l'historiador com a ciutadà, etc., uns
arguments que han estat plantejats per alguns dels responsables de la
proposta.
Però em sembla que gairebé tots els historiadors (de la
política, de la cultura, de la història econòmica, social, etc.)
d'aquest país, almenys els més solvents, estan d'acord que el passat
històric és un artefacte complex, construït a partir de moltes peces
d'un trencaclosques difícil, que permet interpretacions diverses sobre
uns fets més o menys inqüestionables. Si volem limitar-nos al segle
XVIII, potser trobarem posicions una mica divergents, degudament
matisades, entre historiadors tan inqüestionables i d'una categoria
indiscutible com Joan Mercader, Pierre Vilar, Jaume Vicens Vives, Ernest
Lluch, Josep Fontana, Joaquim Albareda i Agustí Alcoberro, per citar
només una mostra il·lustrativa. I no me'ls acabo d'imaginar, a tots ells
i altres com ells, treballant amb termes tan gruixuts i contundents com
els que es formulen i s'endevinen en el programa del col·loqui.
Gairebé no caldria parlar de les complexitats històriques i
historiogràfiques del segle XIX, però és quan el programa aterra al
segle XX i, sobretot, se centra en les dècades franquistes i la
democràcia, que tot plegat grinyola d'una manera extraordinàriament
perillosa. Naturalment que el franquisme va ser un règim ferotgement
repressiu amb la llengua, la cultura, les forces polítiques i sindicals
catalanes, etc. Naturalment que les relacions entre el que podríem
dir-ne el poder central i la societat catalana va ser conflictiu,
tibant, etc., però la història no permet esquematismes simplistes,
lectures de bons i dolents, d'aquest nivell.
No és possible construir un col·loqui d'aquestes
característiques a partir d'un programa que ignora la complexitat de la
història, de les societats i de les identitats nacionals. Fa dècades
que, després de treure'ns del damunt els trets més exagerats d'una
historiografia decimonònica i romàntica, es va establir un consens mínim
al voltant de les discussions historiogràfiques i els seus límits
científicament acceptables. No podem limitar-nos a parlar d'una ofensiva
contra "l'ànima d'un poble", quan sabem positivament que a una part
d'aquest "poble" ja li va anar bé la proposta franquista. No podem
continuar mirant les migracions com una conspiració eterna d'una
Espanya-ogre per "desnacionalitzar" Catalunya; les darreres recerques
fetes pel professor Martí Marín, per posar un exemple, ho desmenteixen
radicalment i, tant important com això, ens mostren uns fenòmens molt
més complexos i interessants que la simple lectura conspirativa. No es
pot acceptar que el cadastre del segle XVIII, com el dèficit fiscal del
segle XXI, es tracti en termes d'"espoli", sense cap matís possible.
És trist, però aquesta és una proposta equivocada,
historiogràficament i políticament, en uns temps equívocs, que demanen
matisacions, visions desapassionades, temps de reflexió, elements massa
escassos aquests dies. I és una llàstima haver caigut en una provocació
que ens hauríem pogut estalviar. Les properes setmanes sentirem a dir, a
les Espanyes (i a Catalunya), tota mena de penjaments sobre aquest
programa, molts dels quals estaran plenament justificats; d'altres seran
pura demagògia, fins arribar a l'insult. I aquesta calamarsada ens
vindrà de bona part dels que han callat com morts mentre, des de
l'estultícia intel·lectual més profunda, una colla d'indocumentats
explicaven allò del nazisme i els nacionalismes català i basc, i altres
bestieses per l'estil. Els responsables d'aquest programa insensat han
anat a posar els dits a la boca de l'altre nacionalisme historiogràfic, i
en sortiran mossegats.
Mentrestant, a aquelles persones que no es vulguin deixar
arrossegar per aquests temps embogits jo els recomano tornar als
clàssics, tant els grans especialistes en els darrers tres-cents anys de
la nostra història (de Joan Mercader a Josep Termes, de Pierre Vidal a
Jordi Nadal, d'Ernest Lluch a Borja de Riquer, de Josep Fontana a
Joaquim Albareda), com aquells historiadors que, des d'òptiques
diferents i experiències personals diverses, van estimar amb passió i
rigor la història d'aquest país: Ramon d'Abadal, Ferran Soldevila i
Jaume Vicens Vives, per exemple.
F. Vilanova Vila-Abadal, 'Espanya contra Catalunya', un error, Ara, 11/06/2013
Comentaris