Què és la veritat?
La professora de filosofia arriba a classe i proposa per aquell
dia fer un debat entorn la problemàtica de la naturalesa de la veritat. Al
principi la idea sembla poc encisadora, però d´entre l´oceà d´indiferència
generalitzada apareix la mà de l´alumne a qui més l´incita la polèmica, sigui
del tema qui sigui, en Lluís, posteriorment li seguirà el seu amic Pep i
després s´aconseguirà la participació de
gairebé la major part de la classe.
Lluís: La veritat ..., però ¿què és la
veritat? ¿Potser podem conèixer la veritat? Cadascú té la seva veritat i cap és
millor o pitjor que la dels altres. Jo tinc la meva veritat i per a mi és la
millor, només us demano que me la respecteu, com jo respecto la de cadascú de
vosaltres.
Pep: Jo crec que no és cert que
els éssers humans vagin darrera de la veritat, sinó que l´únic que volen és
viure, anar fent enmig d´un món complicat i difícil i per això necessiten
crosses ..., aquestes crosses són les creences que cadascú accepta com a
vertaderes: com siguin els fets no importa gaire, l´important és que les
creences serveixen per viure.
Neus: Aleshores, ¿com expliqueu, per
exemple, el treball dels científics, o el dels detectius, o els dels jutges,
que s´esforcen constantment per aconseguir que allò que descobreixen sigui la
veritat?
Pep: Més o menys ..., el que vull dir
és que ningú pot conèixer la veritat, per tant, o la veritat no existeix, o, si
existeix, no pot ser coneguda.
Isa: El que abans ha dir el Lluís es
pot relacionar amb aquella dita famosa que afirma que res no és veritat o és
mentida sinó que tot és del color del vidre a través del que es mira. Totes les
coses poden veure´s de mil maneres diferents, sent vàlides totes elles. Si els
nostres pares tinguessin en compte aquest principi deixarien de donar-nos tant
la pallissa tot el dia sobre el que ha d´ésser el millor per a nosaltres, sobre
el que segons ells hauríem de fer o no fer; no se n´adonen que la meva veritat
val tant o més que la d´ells i em volen imposar la seva.
Quan es va arribar a aquest punt semblava que
tothom estava d´acord i que el diàleg havia acabat. Però la professora
adreçant-se a la Sandra que encara no havia dit res li preguntà:Quines
conseqüències tindria el fet que res no fos ni vertader ni fals, que la
valoració de qualsevol situació depengués de la particular visió de cadascú?
Sandra: Doncs, m´imagino que llavors no
tindria cap sentit qüestionar cap opinió.
Neus: Ni defensar les teves pròpies
idees. M´imagino que tampoc tindria molt sentit dir que les respostes d´un
examen són falses, ja que podrien ser vertaderes per a l´alumne.
Sandra: Suposo que el fet que ara
mateix estem aquí discutint i aportant raons per recolzar les nostres idees
pressuposa d´alguna manera que existeix la convicció general que algunes
opinions mereixen ser tingudes en compte més que d´altres. Per exemple,
¿podríem acceptar com a vertaderes opinions racistes i masclistes simplement
perquè algú digui que són la "seva veritat"?
Isa: Jo voldria afegir que em fa molta
por aquells que es creuen en possessió de la veritat i no admeten que ningú se
la qüestioni. Al llarg de la història ha estat una constant el fet que algunes
persones han volgut imposar la seva veritat a la resta que no pensava com ells,
i no han tingut cap recança en fer servir la violència per aconseguir-lo.
Professora: Però, tot i
acceptant que tothom hauria d´acceptar que la millor actitud seria mantenir-nos
en la recerca de veritats revisables, incertes i provisionals, ¿no creieu que
d´algunes veritats no hauríem de prescindir?
Pau: Hi ha veritats que se´ns imposen,
són evidents. Quan declaro: "Ara estic assegut escoltant el que diuen els
meus companys i ara intento expressar els meus pensaments", el que afirmo
és una veritat inqüestionable. Se m´acut un altre exemple: "La recta és la
distància més curta entre dos punts". Aquest enunciat és vertader perquè
és evident. Intenteu negar-lo i veureu què passa.
Neus: Recordo que Aristòtil, un filòsof
grec, entenia la veritat com a adequació amb la realitat. Si afirmo: "La
lluna és el satèl·lit natural de la Terra", a què cal atribuir la seva
veritat si no a la seva concordança amb la realitat?
Sandra: Jo estic convençuda de
l´existència de veritats objectives, veritats que ens diuen com són les coses
en si mateixes i que no depenen dels nostres gustos ni de les nostres
apreciacions subjectives. Les ciències, per exemple, ens ofereixen coneixements
objectius. Una veritat objectiva seria que els planetes giren al voltant del
Sol seguint òrbites el·líptiques.
Lluís: Un moment, però no sempre s´ha
pensat així: abans de Kepler i de Copèrnic es creia que era el Sol el que
donava voltes entorn la Terra. ¿No va ser Einstein qui va refutar algunes de
les lleis de la física de Newton? El que els científics consideren avui com a
vertader pot ser fals a l´endemà.
Sandra: Però això no contradiu la meva
postura. D´acord que els científics s´equivoquen, però això forma part de la
metodologia científica: aprenem dels errors, corregim les nostres teories i
cada vegada formulem hipòtesis més properes a la veritat.
Pere: Sembla que només queden cinc
minuts per acabar la classe, però m´agradaria exposar una altra manera
d´entendre la veritat. Crec que en moltes qüestions caldria parlar més
d´intersubjectivitat que d´objectivitat. La veritat des d´aquest punt de vista
s´entén com el resultat d´un acord intersubjectiu al que els integrants d´una
comunitat arriben després d´haver discutit totes les propostes fetes per
aquells que havien de dir alguna cosa. Que quedi clar que aquests acords hauran
de ser sempre revisables i susceptibles de ser modificats quan sigui necessari.
En aquest moment acaba de sonar el timbre,
però en Lluís vol dir l´última paraula:
Lluís: I qui decidirà quan s´ha de
canviar? En aquests fòrums, tothom està en una situació d´igualtat o bé hi ha
alguns que són més iguals que els altres? I per acabar, tots els sectors
socials estan proporcionalment representats en aquestes assemblees?
(És una adaptació del text de Tomás
Miranda Alonso publicat en el recull d´articles Lecturas para
estrenarse en Filosofía, Editorial Diálogo, Valencia 1999)
Comentaris