Nuesa (Byung-Chul Han).
En la tradició
cristiana la nuesa porta una “inesborrable signatura teològica” (Agamben, Desnudez). D’acord amb aquesta tradició, Adam i Eva abans del pecat
no estaven nus, doncs els cobria un “vestit de la gràcia”, un “vestit de llum”.
El pecat els arrabassar el seu vestit diví. En trobar-se completament nus, es
van haver d’esforçar per cobrir-se. Segons això, la nuesa significa la pèrdua
del vestit de la gràcia.
El cos exhibit de
forma pornogràfica de fet és “pobre”, però no és “sublim”, A allò sublim, que Benjamin contraposa a l’aparença bella,
li manca tot valor d’exposició. En efecte, l’exposició destrueix tota
sublimitat a la criatura. Allò sublim engendra un valor cultural, la cara
exposada ponogràficament, que flirteja
amb qui té al davant, és tot menys sublim.
(“La societat
porno”).
Byung-Chul Han, La sociedad de la transparencia, Herder,
Barcelona 2013
Comentaris