El perill de la lectura.
forges |
Llegir llibres esmorteeix de forma crònica
els nostres sentits. Contràriament a l´antiga tradició de jugar als videojocs
-la qual submergeix el nen en un món viu, tridimensional, ple d´imatges
canviants i atmosferes musicals diferents pel qual navegar i que pot controlar
a partir de complexos moviments musculars-, els llibres són només una estèril
tirallonga de paraules en una plana. Quan llegim només s´activa una petita
porció de cervell destinada a processar la llengua escrita, mentre que els
videojocs exciten tota la zona dels còrtexs sensorials i motors.
Els llibres també són terriblement
isoladors. Mentre que durant molts anys els videojocs han estimulat els joves a
establir complexes relacions socials amb els seus companys -modelant i
explorant mons de forma conjunta-, els llibres obliguen el nen a aïllar-se en
un racó silenciós i el priven de qualsevol interacció amb els altres nens.
Aquestes noves "biblioteques" que han aparegut en els darrers anys
per tal de facilitar les activitats relacionades amb la lectura ofereixen un
panorama esfereïdor: dotzenes de nens, habitualment tan vius i socialment
interactius, asseguts sols en cubicles, llegint en silenci i sense fer cas dels
altres companys.
És un fet que molts nens gaudeixen llegint
llibres, és clar, i no hi ha dubte que alguns dels vols de la imaginació
provocats per la lectura tenen el mèrit de l´evasió. Però, per a un percentatge
important de la població, els llibres són clarament discriminatoris. La febre
lectora d´aquests últims anys es mofa cruelment dels deu milions de
nord-americans que pateixen dislèxia -un mal que ni tan sols havia existit com
a malaltia fins que va haver d´aparèixer el text escrit per estigmatitzar els que
n´estan afectats.
Però potser la propietat més perillosa
d´aquests llibres és que segueixen una història fixa i lineal. No pots
controlar de cap manera el seu desenvolupament narratiu -simplement t´asseus i
deixes que et dictin una història-. A aquells que heu estat educats en les
narratives interactives, aquesta característica us pot semblar sorprenent. Per
quin estrany motiu voldria algú embarcar-se en una aventura totalment
orquestrada per una altra persona? Però la generació d´avui en dia emprèn aquesta
mena d´aventures milers cops al dia. Això comporta el risc d´inculcar una
passivitat generalitzada en els nostres fills, fent-los sentir com si no
poguessin fer res per canviar les seves circumstàncies. La lectura no és un
procés actiu i participatiu, sinó de submissió. Els lectors de les generacions
més joves estan aprenent a "seguir l´argument" en lloc d´aprendre a
agafar la iniciativa.
Steven
Johnson, Si
és dolent t´ho recomano. Com la cultura de masses ens fa més intelligents,
La Campana, Barna 2009
Comentaris