En política la mida sí que importa.
Des del moment en
què la raó política la té qui presenta al públic la cadena més llarga, qui la
té més petita o qui per vergonya
renuncia a exhibir-la queda immediatament desautoritzat . L`exhibició de la
llargària de la cadena esdevé en una mena de veritat “objectiva” que tanca tota
discussió i debat. El resultat és que el que s`ha de fer és sí o sí (a decidir
per nassos) el que prediquen els partidaris de la més llarga. Per tant en
política la mida sí que importa (oooh! síii!, oooh! síii!).
És curiós tot i que
sembli inversemblant tot el que està succeint a la política catalana és molt
semblant al que ha succeït en l’àmbit de la filosofia. També aquí la mida
importa. Hi ha qui es presenta davant els altres com aquell que ha gaudit d’una
experiència privilegiada de contacte amb la realitat en contrast amb la resta
que també ho ha intentat i no ho ha aconseguit. Aquesta és una tendència que
algú anomena metafísica, que ha dominat la filosofia quasi des dels seus
orígens.
Plató va ser tal vegada
l’exemple més famós de filòsof metafísic. Davant dels escèptics, explicava en
un dels seus coneguts mites, que la sortida d’una ombrívola caverna permetia a
qui ho aconseguia situar-se per sobre dels altres mortals: ell era qui
disposava de la contemplació de l’autèntica realitat i això, curiosament en
l’àmbit polític, li atorgava el dret (i el deure) de guiar als que per
comoditat o per incompetència no s’havien desempallegat de la foscor.
Però hi ha encara
un exemple anterior però que pel que ens importa resulta més proper, Parmènides. Aquest filòsof parlava de
què en un principi existien diferents vies que es disputaven la millor manera
d’arribar a l’Ésser. Però que de totes aquestes només hi havia una que
t’assegurava l’assoliment de l’objectiu. L’anomenava la via de l’Ésser, la via
de la veritat. Mentre a les competidores les anomenava via del No-ésser o via
de l’Ésser i el No-Ésser. Igual que en l’actualitat catalana, la via que
apareix com la verdadera i l’única que t’assegurava l’assoliment de l’Ésser, de
l’ésser català en aquest cas, és la que els seus partidaris anomenen catalana.
Les altres, per tant, no mereixen tal nom, perquè igual que ja ho va fer
Parmènides, negaven l’ésser o bé l’afirmaven i alhora el negaven com si
patissin d’una malaltia que ell anomenava bicefàlia: deien una cosa i la
contrària alhora. Com és el cas català, aquests pretenen ser catalans i ser alhora
el seu oposat ontològic. La qual cosa des del punt de vista del principi
d’identitat és una aberració, no només ontològica, sinó també lògica.
A Catalunya també abunden
filòsofs de la via metafísica. Un dels més conspicus és el Ferran Saez. A diferència de Parmènides,
la seva il·luminació no està provocada per l’aparició d’una deessa en un somni,
sinó de la visió del poble català reclamant la independència. Els seus
adversaris són desqualificats perquè no han volgut viure un esdeveniment únic a
la història de la humanitat, perquè no han volgut participar en un moviment que
tothom arreu del món ha tingut l’ocasió de contemplar. Aquest és un punt
important, és una visió compartida, fins i tot des de l’avioneta
d’Intereconomia, i no una visió índividual i subjectiva. Un moviment que a
diferència de la política de cercavila de les acampades del 15-M, el
protagonitza la classe mitjana catalana, gent assenyada, allunyada de les
dèries adolescents, a qui de veritat li interessa l’esdevenir del país, a qui
veritablement l se li pot aplicar la categoria de poble amb propietat
(comunitat de propietaris). El veritable poble, a qui, com la deessa de
Parmènides, li encarrega una missió transcendental.
Al a dir que el Ferran
Saez no és un convers que acaba de caure del cavall, abans de tenir aquesta
revelació mística compartida, ja s’havia preparat per aquest moment. Prèviament
havia reclamat als intel·lectuals catalans que en aquests temps calia reprimir
la seva tendència a la heterodòxia, és a dir, la seva tendència secular a
col·laborar amb l’enemic. És l’hora de tancar files en un projecte comú.
Després havia
desafiat als interlocutors de la via del no respostes intel·ligents als seus
arguments. Però encara, malauradament, està
esperant una objecció digna que mereixi una resposta com cal. Sembla
que optin majoritàriament pel silenci. Justament, diuen, aquest silenci és la
seva força.
Queda aleshores la
via intermèdia per desacreditar. Sobre aquesta, igual que va fer l’eleata, adverteix
que hem d’estar molt alerta amb el discurs dels partidaris de la via híbrida perquè,
tot i que sembli disposar d’algun atractiu en aparença, és la més perillosa: és
el discurs de l’engany, una veritable “estafa intel·lectual”, una estratègia
perfecta per aixecar-nos la camisa.
En resum, mentre
els primers no volen ensenyar-la..., la cadena, no sigueu mal pensats, els
segons se l’han reconstruït quirúrgicament amb pedaços d’aquí i d’allà. A
diferència de les altres dues, la seva és la natural, l’autèntica, la genuïna.
La visió de la
realitat catalana per part del Ferran
Saez és com la d´una realitat absoluta, que fins ara no s’havia manifestat
de forma tan rotunda. La grandària/llargària de la cadena humana apareix com un
ordre donat de manera objectiva, estable, perenne i per a sempre. D’una forma similar se li
revelaven l’Ésser a Parmènides i les
Idees a Plató. Però hem de recordar
que aquest fou el primer a introduir la veritat en la política i que quan en
política entra en joc la veritat, comença també el perill de l’autoritarisme.
Manel Villar, Sant Pol, 15/09/2013
Ferran Saez Mateu:
Jo també m'indigno, Ara, 20/05/2013
Heterodòxies, Ara, 10/10/2012
Les falses terceres vies, 11/09/2013
Ferran Saez Mateu:
Jo també m'indigno, Ara, 20/05/2013
Heterodòxies, Ara, 10/10/2012
Les falses terceres vies, 11/09/2013
Comentaris