La cultura com a causa de la corrupció.

Un amic meu treballava en un d'aquests bancs que actualment tenen problemes. Em deia fa poc que no se'n sabia avenir que els directius amb els quals parlava regularment fossin responsables dels tripijocs que ara són de domini públic. Solem pensar que la corrupció és un mal estès per altres esferes, que els culpables no són com nosaltres. L'estafador és algú poderós, ric i immune a les lleis que ens governen a la resta, una mena d'actualització de les elits intocables, no una persona que podria ser el teu veí. Però ¿és realment un mal de pocs o bé l'ésser humà és corrupte per naturalesa?
En la majoria
d'experiments sociològics, els que s'aprofiten dels altres acaben
castigats pel grup. La Teoria dels Jocs, per exemple, una disciplina
matemàtica que estudia com prenem decisions, proposa que l'altruisme ha
aparegut gràcies a la selecció natural perquè proporciona un clar
avantatge evolutiu a l'individu i a tota la comunitat. A llarg termini,
l'egoisme és dolent tant per als teus competidors com per a tu mateix,
així que els genèticament generosos haurien prosperat. Seguint aquesta
línia, un article publicat a la revista Nature el mes de setembre
passat concloïa que instintivament els homes tendim a cooperar de
manera natural. Però, sorprenentment, l'estudi també demostrava que com
més raonem, més egoistes són les nostres decisions. ¿Pot ser que
l'evolució ens hagi portat a ser conscients del benefici global (els
instints que portaríem escrits a l'ADN), però que contràriament la
cultura ens estigui empenyent a mirar primer per nos-altres?
Potser
això és el que passa en entorns en què l'engany està més estès del que a
nosaltres ens agradaria. Un amic es queixava l'altre dia que un que
s'acostuma a manifestar en contra de les injustícies del Govern l'estava
pressionant sense manies per cobrar una factura en negre perquè «així
tots hi sortim guanyant». Òbviament, aquesta mena de trampes casolanes
no es poden comparar amb espolis com per exemple el del Palau de la
Música. Però potser els grans corruptes ho són sobretot perquè disposen
de les possibilitats. Com més temptacions tenim, més difícil és
resistir-les, malgrat que això impliqui anar obertament contra els
nostres principis. És com quan ens fem creus de la promiscuïtat de les
estrelles de rock. Si constantment se'ns estiguessin oferint dones de
bandera, hauríem de veure quants de nosaltres seguiríem fidels a les
nostres parelles. L'honrat podria ser perfectament aquell que encara no
ha tingut prou oportunitats per deixar de ser-ho.
Aquesta visió
sembla que encaixa més amb algunes cultures dels països del sud
d'Europa. Si més no, la corrupció allà és de proporcions completament
diferents de la que es veu al nord. No sembla que siguin els gens els
que ho determinen, doncs, sinó les tradicions. I, amb tot, la principal
diferència entre els uns i els altres no és tant com ens saltem les
normes sinó com reaccionem davant els que ho fan. Nosaltres tenim gent
que continua al seu càrrec després que s'hagi descobert que presumia
d'una llicenciatura que no havia acabat, mentre que a Alemanya una
ministra ha de dimitir perquè 60 paràgrafs d'una tesi doctoral de 351
pàgines contenien citacions que no estaven degudament atribuïdes. Potser
alguns en fan un gra massa, però l'alternativa -que la població percebi
que els delictes d'alguns queden sempre impunes- és el que realment
condueix a la fractura social. En un moment en què hem de treballar
units més que mai per tirar endavant, la tolerància zero sembla més bona
estratègia que la compassió. Però s'ha d'aplicar absolutament a tots
els nivells, i començant per un mateix. En alguns llocs, els pirates es
veuen com si fossin uns autèntics herois i encara arrosseguem una
simpatia històrica pel pícar que aconsegueix burlar el sistema. No ens
adonem que el sistema som tots nosaltres i que es pot dinamitar tant per
dalt com per baix.
Un conegut m'explicava que fa un parell de
dècades va ser testimoni involuntari, per la feina que tenia, de com un
polític local de segona fila participava en uns negocis immobiliaris que
no eren del tot clars. Aquell personatge ha aconseguit avui dia arribar
a la cúspide del seu estament i, de moment, encara no ha estat imputat
per cap delicte. Això podria significar (siguem positius) que de jove
havia cedit a la temptació però que ara ja no fa servir la seva posició
per obtenir un benefici suplementari. També hi deu haver gent així. Hem
d'esperar que no tothom aprofitarà cada bona oportunitat que se li
presenti per èticament dubtosa que sigui. Hem de confiar que nosaltres
tampoc ho faríem, que els gens podrien més. M'agradaria creure que si
algun dia se'm presentés a casa la Judit Mascó en negligé seria
capaç de declinar la invitació. M'agradaria creure que no seria l'únic
home casat que ho faria. De fet, m'agradaria creure que seríem majoria.
Si no, voldria dir que vivim en un món realment molt depriment.
Salvador Macip, La genètica de la corrupció, El periódico.cat, 23(20/2012
Comentaris