Sobre la ira, la primera passió d'Europa.
Què podem dir sobre la ira, la
primera passió d’Europa? Repassem algunes coses que s’han dit sobre ella.
Igual que Aristòtil a la Retòrica,
Clément Rosset destaca el vers 109 del llibre XVIII de la Iliada
És mel més dolça que la mel destil·lada gota a gota, quan creix en els cors
humans
Segons el pensador francès, allò
que avui en dia anomenem ira o còlera no està massa allunyat del que els grecs
anomenaven hybris. Ambdues són com
dues ventades apassionades que tenen en comú el fet que alhora són irreprimibles
i agradables i que són, a més, la causa de les pitjors calamitats per a la
humanitat.
Els europeus, diu Rosset, som
deutors dels grecs dels segles VI i V de les virtuts de la mesura (res en excés)
i la denúncia del seu contrari, la desmesura (hybris). Tot allò que es fa sense els límits que ens recomanen la
mesura i allò raonable està abocat al fracàs i al desastre.
Sèneca, coherent amb els seus
antecessors grecs, va afirmar que la ira, la “més ombrívola i incontenible” de
totes les passions, anava inseparablement unida a l’instint destructiu de la
naturalesa humana i insistí contra l’autoritat de de Plató i d’Aristòtil, que
res de bo podria edificar-se sobre ella. La ira desafia la impertorbabilitat
del savi considerada com la virtut suprema, desafia la raó entesa com la
facultat superior i desafia la concòrdia civil, l’estat natural de la societat
humana, segons el filòsof romà.
En la modernitat, l’opinió sobre
aquesta passió canvia. En el liberal Locke la ira és el desencadenant del desig
de castigar a l’ individu (en l’estat natural) o al govern (en l’estat civil) que
ha transgredit les lleis naturals. O són els individus particulars o és el
poble els encarregats en cada estat d’administrar
el càstig, o el que és el mateix, la ira.
La ira és en els grecs allò que
vulnera l’ordre. En els moderns, en canvi, és el component punitiu que ajuda a prevenir els actes que posen en
perill l’ordre natural o el que és el mateix, el dret natural a gaudir de les
nostres possessions: la propietat privada, la salut, la vida … La ira esdevé la passió justiciera d’aquell que tem
perdre-ho tot. Els westerns del segle XX van anar forjant la imatge
cinematogràfica de la ira moderna en les nostres ments: la venjança del que ha
estat desposseït de tot quan no hi havia representant de la llei, el
representant de la llei escollit a corre cuita per un poble atemorit que
s’enfronta tot sol als bandolers, el que es rebel·la quan el representant de la
llei s’ha convertit en un corrupte.
En l’actualitat, hi ha una mena
de replantejament del que significa la ira. La ira entesa com a indignació, per
exemple, està en la base de bona part de la teoria moral: no hi ha pensament
moral sense indignació segons Ernst Tugendhat.
Cal reconèixer la grandesa de la
ira política, ens demana Daniel Innerarity. Gràcies a ella descobrim el
desordre darrera de l’ordre aparent de les coses. Sense ella no existiria la
voluntat de canviar allò que és inacceptable. Tanmateix, també el politòleg
basc reconeix les seves limitacions. A aquesta passió li manca reflexivitat, molt
sovint les còleres majoritàries s’equivoquen a l’hora de localitzar l’enemic:
l’estranger, l’islam, la casta, la globalització. Generalitzacions injustes
dificulten la imputació equilibrada de les responsabilitats. El problema
actual, continua Innerarity, és com traduir al llenguatge de la ira en
política, és a dir, convertir aquesta barreja plural d’irritacions en projectes
i transformacions reals.
El que resulta paradoxal és que just
en el moment en què aquesta passió és rehabilitada, és quan ens adonem de les
dificultats d’administrar-la d’una manera sàvia. A aquesta incapacitat dels
moviments socials per formular alternatives a l’estat de coses present, alguns
com German Cano l’anomenen “crisi de la indignació”.
Aquest fenomen no ha passat
desapercebut a pensadors que ocupen l’altre extrem de l’espectre ideològic. Malgrat
que les desigualtats entre classes socials creixen, que el malestar es
desborda, que vivim en societats aïrades, el que més els sobta és que el
sistema roman estable i la resistència al sistema tot i que en alguns moments
és sorollosa de seguida s’esvaeix.
Segons Peter Sloterdijk, els
partits d’esquerra ja fa temps que han deixat de representar el paper de bancs
de la ira tal com ho van fer de forma eficaç en el segle XIX i bona part del
segle passat. Els perdedors del sistema no troben avui en dia qui reculli les seves
frustracions i es presenti amb un programa més o menys seductor que els ompli
d’esperança.
Per la seva banda, en opinió de
Byung-Chul Han, el neoliberalisme, la nova mutació del capitalisme, ha inventat
un subjecte que és alhora treballador i empresari, explotat i explotador. Tan
bon punt l’oposició de classes ha estat dissolta les condicions necessàries
perquè es produeixi una revolució desapareixen. Només queda l’opció de descarregar
la ira contra un mateix. Amb un exèrcit de deprimits, conclou Han, no hi ha
manera d’iniciar una revolució.
Manel Villar
Al teatre la Gleva, Barcelona 17 de setembre de 2020
BIBLIOGRAFIA
ROSSET, Clément (2018), “La
guerra y la paz”, El lugar del paraíso,
Barcelona, Anagrama 2020
HAN, Byung-Chul (2014), “¿Por qué
no es possible la revolución?”, El País 03/10/2014
SLOTERDIJK, Peter (2006), Ira y tiempo, Madrid, Ediciones
Siruela 2014
LOCKE, John (1689), Assaig sobre el govern civil, Barcelona,
Laia 1983
ARISTÒTIL (336 a. C), Retòrica, Barcelona, Laia 1985
CANO, Germán (2011) “La política
paralitzada por el miedo”, El País
13/05/2011
INNERARITY, Daniel (2016),
“Sociedades exasperades”, El País
12/06/2016
SÉNECA, Lucio Anneo (41 d. C), De la ira,
Comentaris