fonamentar l´igualitarisme
“Uns consideren que
la igualtat és quelcom que no és possible fonamentar, altres creuen que
procedeix de certs prejudicis històrics col·lectius i que, en darrer terme, és
un concepte arbitrari.”
“Jo penso,
tanmateix, que la resposta correcta està en la mà: si les normes no poden ser
justificades davant d´aquells per a qui se suposa han de regir, llavors per a
ells tenen un caràcter de coacció, és a dir, no són legítimes per a ells. Les
normes morals i polítiques només estan justificades quan ho estan per a aquells
que estan afectats per elles. Si no es poden justificar de manera igual per a
tothom, llavors es pot dir que tenen un caràcter de coacció per a aquells a qui
no se’ls concedeix cap pes o molt poc (en el cas extrem, els sotmesos a elles
serien esclaus).
“... en l´essencial
ha hagut dos modes de justificació de les normes: per autoritat o per
reciprocitat. També la justificació a partir d´una autoritat religiosa o una
autoritat de tradició és, naturalment, una justificació per als individus, i en aquest sentit ha de ser vàlida per a tothom
per igual. Però de fet un sistema normatiu justificat d´aquesta forma pot
resultar arbitràriament inigualitari perquè aquí –per a tothom- es té per bo o
legítim allò que l´autoritat imposa. Si no es creu en una autoritat aleshores
la justificació només és possible mitjançant la reciprocitat, i en quant
recíproca sembla que, si més no en els seus fonaments, aquesta justificació ha
de ser igualitària, atès que la igualtat és l´únic en el que tothom pot
posar-se d´acord, si és que les normes no han de tenir caràcter de coacció, és
a dir, si una de les parts no s´està servint del poder. Amb la justificació per
autoritat es pot bloquejar l´igualitarisme que emana de la necessitat de
justificació de les normes. La fe de
tothom substitueix l´interès igual de
tothom. Així es comprèn per què només des de la Revolució Francesa
l´igualitarisme sembla ser constitutiu de la legitimitat i per què des
d´aleshores altres maneres de pensar han de rebutjar explícitament el principi
igualitari.”
Ernst Tugendhat, Poder i anti-igualitarisme en Nietzsche i Hitler, Problemas, Gedisa, Barna 2001.
Ernst Tugendhat, Poder i anti-igualitarisme en Nietzsche i Hitler, Problemas, Gedisa, Barna 2001.
Comentaris